Projektiesittelyt (kohteessa mukana, vapaa-ajan ja viihtymisen rakennukset)
Pajulahden tilauudistus tehtiin asiakaskokemus edellä
Urheilun, liikunnan ja hyvinvoinnin keidas Pajulahti koki vuodenvaihteessa muodonmuutoksen. Rivakassa remontissa uudistettiin päärakennuksen aula ja ravintola Fanni.
REMONTTI VIETIIN läpi tiiviissä aikataulussa 11.12.2023–
12.1.2024, vahvistaa isännöitsijä Esko Ihamäki.
Uudistuksen takana oli Pajulahden tahtotila pysyä tuotelupauksensa
arvoisena. Suomen ainoalla virallisella olympia- ja paralympia-valmennuskeskuksella
on maine valtakunnan yhdenvertaisimpana urheiluopistona –
ja Pajulahdessa on aina panostettu rajusti esteettömyyteen ja erilaisten
rajoitusten huomioimiseen.
Remontti haluttiin, jotta toimintoja saatiin yhdisteltyä järkevämmin ja
esteettömyysasiat paremmin reilaan, esimerkiksi leveämpien kulkuväylien
muodossa. Myös lattiaa haluttiin oikaista ja hankkiutua eroon liian jyrkistä
nousuista, summaa Ihamäki.
Tavoitteessa myös onnistuttiin: saadun asiakaspalautteen perusteella
vastaanottoalue ja ravintola Fanni muodostavat nyt paljon entistä toimivamman
kokonaisuuden.
Liikkuminen on vapaampaa. Olemme erittäin tyytyväisiä remonttiin,
kiittelee Ihamäki.
Isännöitsijän roolissa Ihamäki oli työmaalla tai sen liepeillä koko kuukauden
kestäneen tiukan rutistuksen ja pääsi näkemään mitä vuonna
1949 rakennettu talo oli syönyt.
Vanhojen talojen rakenteita avatessa tulee aina vastaan joitain yllätyksiä,
mutta rakentajien hyvällä ammattitaidolla kaikesta selvittiin hienosti.
Samalla remontoidun alueen talotekniikka saatiin päivitettyä vuosikymmenillä
eteenpäin.
Asiakas edellä!
Pajulahden vapaa-aika- ja hyvinvointikeskuksen johtaja Mira Puhlin
toteaa, että muutoksen keskeisenä tavoitteena oli päivittää asiakaskokemusta:
Halusimme tuoda lisää asiakasnäkökulmaa vastaanottoon ja ravintola
Fanniin tekemällä niistä saavutettavampia, hän toteaa. Näin esimerkiksi
seinä, joka erotti vastaanoton ja kahvilan, sai mennä. Samalla shopmyynti
yhdistyi ravintolan kanssa, mikä teki ostamisesta vaivattomampaa.
Nyt kaiken saa samalta tiskiltä.
Seitsemän vuotta talossa ollut Puhlin kertoo, että pieni ajatuksenpoikanen
uudistuksesta on kytenyt takaraivossa jo hyvän aikaa. Toden teolla
pyörät alkoivat pyöriä, kun kumppaniksi muodonmuutokseen saatiin projektin
vetäjäksi Interior Consulting Oy ja Esa Paasonen.
Esan kautta löytyi suunnitteluun Riikka Fransila ja Asta Granberg
Promakers Oy:stä ja kaikki tarvittavat tiukkaan aikatauluun sitoutuneet
toimijat. Samalla yhdistettiin sekä aulan että Fanni-ravintolan uudistus,
jota yhteistyökumppanimme Kanresta operoi, hän toteaa.
Siitä isot pisteet Interior Consultingin projektijohdolle.
Puhlin on vaikuttunut myös tehdyn remontin nopeudesta ja laadusta.
Tiedän rakentamisesta sen verran, että noin vaativan remontin läpivienti
noin nopeassa aikataulussa on alalla aika harvinaista. Täyden kympin
arvoinen suoritus, Puhlin hehkuttaa.
Lähes minuuttiaikataulu
Esa Paasonen on tyytyväinen, kun pitkään kaavailtu projekti on viimein
maalissa: suunnittelu kesti kaikkiaan kolme vuotta, koska korona sotki
aikatauluja välissä.
Se iso päätös, mikä tehtiin, oli remontoida sekä aula että ravintola
samalla kertaa.
Punaisena lankana oli, että toimintaa ei saa keskeyttää – ja remontoitavien
tilojen purku ja uudelleen rakennus tehdään 30 vuorokaudessa.
Niinpä ravintola oli sataprosenttisessa käytössä koko remontin ajan.
Ravintolassa tarjoiltiin tuolloinkin 300 aamupalaa, lounasta ja illallista
joka päivä, kertaa Paasonen.
Tällainen kuvio pysyi kasassa vain erittäin huolellisella suunnittelulla.
Meillä oli tunnin tarkkuudella rakennettu projektijohto ja toteutus.
Aulaa ja ravintolaa tekemässä oli kussakin oma pääurakoitsija –
mutta nämä toimivat silti saumattomasti tiiminä, kiittelee Paasonen.
Sitoutuneet urakoitsijat ja tavarantoimittajat olivat isossa roolissa onnistuneen
lopputuloksen kannalta.
Aulasta Pajulahden uusi olohuone
Asiakaspalaute on ollut positiivista ja Mira Puhlin pääsee omin silmin
toteamaan
päivittäin, että tavoitteissa onnistuttiin: kun aikaisemmin
aulassa ei juuri oleskeltu, nyt tilanne on muuttunut täysin.
Ihmiset viihtyvät aulassa ja oikeasti viettävät siellä aikaa. Tätä ei
tapahtunut aikaisemmin, hän myhäilee.
Ravintola Fannin muodonmuutoksessa tavoitteena oli tarjota ryhmille
tunnelmallinen illanviettopaikka uudistuvien ruokaelämysten kera. Lisäksi
mahdollisuuksia monipuoliseen kokoustarjoiluun haluttiin parantaa.
Keittiöpäällikkö Sauli Sillanmäki Kanrestasta katsoo, että
tavoitteet myös saavutettiin. Täytyy sanoa, että remontti on hienosti
suunniteltu ja toteutettu, ihan viimeisen päälle, Sillanmäki toteaa.
Asiakaspaikkoja Fannissa on 70 ja tila on varattavissa myös
yksityiskäyttöön vaikkapa perhejuhlia varten. Buffet tai á la carte
onnistuu ja paikka on sopiva niin yritystapahtumaan kuin
valmistujaisiin, Sillanmäki toteaa. Kesäbrunssia Fannissa onkin jo
kokeiltu.
Erikoisuutena meillä on paikallisten tuottajien vahva tarjonta,
kertoo Sillanmäki, joka toimii myös Päijät-Hämeen ruokamatkaryhmän
vetäjänä.
Fanni on persoona
Sisustuksessa on siirrytty vanhasta, hiukan laitosmaisesta ilmeestä
rutkasti persoonallisempaan suuntaan. Vanha linjasto sai mennä
ja uuden myötä tilassa on nyt esimerkiksi pyöreitä tarjoilutasoja ja
kombolevyjä, jotka pitävät ruuan lämpimänä tai kylmänä.
Uudistuksessa pystyttiin hyödyntämään vanhoja pöytärunkoja. Kannet
vain on uusittu ilmeeseen sopivaksi.
Sillanmäki on erityisen tyytyväinen Fannin uusiin väreihin. Nyt voi
sanoa, että viimein tänne saatiin värimaailma, hän nauraa, viitaten vanhan
tilan varsin väsähtäneeseen palettiin.
Uusissa väreissä on paljon tummaa puuta, valkoista, harmaata ja vihreää
– aikaa kestäviä, hienoja sävyjä, hän arvioi.
Sata lasissa
Seinillä on myös valokuvia Pajulahden rikkaasta historiasta. Alkukesällä
95 vuotta täyttänyt keskus katsoo vahvasti eteenpäin, mutta ammentaa
voimaa menneestä. Vanhat valokuvat luovat mukavasti tunnelmaa.
Keittiömestarin mukaan asiakkaat ovat jo ottaneet uuden Fannin
omakseen. Tilaa pidetään nyt rauhallisempana kuin ennen. Ravintolaa on
kuvailtu astetta tyylikkäämmäksi ja sellaiseksi paikaksi, jonne yritysten on
helppo tuoda omia asiakkaitaan, Sillanmäki tietää.
Kyllä tämä uudistus on just sitä, mitä haluttiinkin.
Pajulahti pähkinäkuoressa
Pajulahti on monipuolinen urheilun,
liikunnan ja hyvinvoinnin keskus,
joka palvelee niin huippu-urheilijoita
kuin lähialueen asukkaitakin.
Vuonna 1929 perustettu Pajulahti
sijaitsee Iso-Kukkasen rannalla
Nastolassa.
Pajulahti on Suomen ainoa virallinen
olympia- ja paralympiavalmennuskeskus.
Suomen yhdenvertaisimpana
urheiluopistona
Pajulahti panostaa mm. esteettömyyteen
ja erilaisten rajoitusten
huomioimiseen.
Näin esteettömyys näkyy Pajulahdessa
- kaikki julkiset wc:t ovat merkitty kohosymbolein ja
pistekirjoituksin. Uimahallin kaikki opasteet ovat myös
kohosymbolein ja pistekirjoituksin luettavissa aina
pukukaappeja myöden: ovet, pukukaapit, allastilat
- alueesta on olemassa tunnusteltava pienoismalli; alueen
rakennuksista ja esteettömimmistä kulkureiteistä on paperisia
kohokarttoja
- päärakennuksen sisätiloista on kohokarttoja
- näkövammaisten asiakkaiden käytössä on veloituksetta kaksi
tandem-polkupyörää ja sokkopingispöytä. Tämän lisäksi
lisäpalveluina on mahdollista pelata ja kokeilla mm. maalipalloa
(näkövammaisten joukkuepeli), sisäfrisbeegolfia, miekkailua ja
näkövammaisille sovellettua jousiammuntaa (mikäli nämä eivät
jo sisälly ohjelmaan)
- Pajulahdessa on näkövammaisten ja liikuntarajoitteisten
ohjaamiseen erikoistuneet liikunnanohjaajat
- päärakennuksen aulan remontin myötä vastaanottotilasta tuli
avarampi ja lattian korkeuserojen tasoittamisen myötä myös
entistä esteettömämpi
- esteettömyys on huomioitu myös vastaanottotiskillä; lisäksi
alueella on induktiosilmukka, joka helpottaa kuulovammaisten
asioimista vastaanotossa
- aulassa on langattomat latauspisteet puhelimille, jolloin saa
vaikkapa sisäänkirjautumisen hetkellä vaivattomasti lisää virtaa
laitteisiin
Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuvat: Liikuntakeskus Pajulahti