mainos_1092

Projektiesittelyt (kohteessa mukana, vapaa-ajan ja viihtymisen rakennukset)

Pajulahden tilauudistus tehtiin asiakaskokemus edellä

artikkelikuva: Pajulahden tilauudistus tehtiin asiakaskokemus edellä

Urheilun, liikunnan ja hyvinvoinnin keidas Pajulahti koki vuodenvaihteessa muodonmuutoksen. Rivakassa remontissa uudistettiin päärakennuksen aula ja ravintola Fanni.

”REMONTTI VIETIIN läpi tiiviissä aikataulussa 11.12.2023– 12.1.2024”, vahvistaa isännöitsijä Esko Ihamäki.

Uudistuksen takana oli Pajulahden tahtotila pysyä ”tuotelupauksensa” arvoisena. Suomen ainoalla virallisella olympia- ja paralympia-valmennuskeskuksella on maine valtakunnan yhdenvertaisimpana urheiluopistona – ja Pajulahdessa on aina panostettu rajusti esteettömyyteen ja erilaisten rajoitusten huomioimiseen.

”Remontti haluttiin, jotta toimintoja saatiin yhdisteltyä järkevämmin ja esteettömyysasiat paremmin reilaan, esimerkiksi leveämpien kulkuväylien muodossa. Myös lattiaa haluttiin oikaista ja hankkiutua eroon liian jyrkistä nousuista”, summaa Ihamäki.

Interior Consulting IC Oy

Tavoitteessa myös onnistuttiin: saadun asiakaspalautteen perusteella vastaanottoalue ja ravintola Fanni muodostavat nyt paljon entistä toimivamman kokonaisuuden.

”Liikkuminen on vapaampaa. Olemme erittäin tyytyväisiä remonttiin”, kiittelee Ihamäki.

Isännöitsijän roolissa Ihamäki oli työmaalla tai sen liepeillä koko kuukauden kestäneen tiukan rutistuksen ja pääsi näkemään mitä vuonna 1949 rakennettu talo oli ”syönyt”.

”Vanhojen talojen rakenteita avatessa tulee aina vastaan joitain yllätyksiä, mutta rakentajien hyvällä ammattitaidolla kaikesta selvittiin hienosti.” Samalla remontoidun alueen talotekniikka saatiin päivitettyä vuosikymmenillä eteenpäin.

Interior Consulting IC Oy

Asiakas edellä!

Pajulahden vapaa-aika- ja hyvinvointikeskuksen johtaja Mira Puhlin toteaa, että muutoksen keskeisenä tavoitteena oli päivittää asiakaskokemusta:

”Halusimme tuoda lisää asiakasnäkökulmaa vastaanottoon ja ravintola Fanniin tekemällä niistä saavutettavampia”, hän toteaa. Näin esimerkiksi seinä, joka erotti vastaanoton ja kahvilan, sai mennä. Samalla shopmyynti yhdistyi ravintolan kanssa, mikä teki ostamisesta vaivattomampaa.

”Nyt kaiken saa samalta tiskiltä.”

Seitsemän vuotta talossa ollut Puhlin kertoo, että pieni ajatuksenpoikanen uudistuksesta on kytenyt takaraivossa jo hyvän aikaa. Toden teolla pyörät alkoivat pyöriä, kun kumppaniksi muodonmuutokseen saatiin projektin vetäjäksi Interior Consulting Oy ja Esa Paasonen.

”Esan kautta löytyi suunnitteluun Riikka Fransila ja Asta Granberg Promakers Oy:stä ja kaikki tarvittavat tiukkaan aikatauluun sitoutuneet toimijat. Samalla yhdistettiin sekä aulan että Fanni-ravintolan uudistus, jota yhteistyökumppanimme Kanresta operoi”, hän toteaa.

Interior Consulting IC Oy

”Siitä isot pisteet Interior Consultingin projektijohdolle.”

Puhlin on vaikuttunut myös tehdyn remontin nopeudesta ja laadusta. ”Tiedän rakentamisesta sen verran, että noin vaativan remontin läpivienti noin nopeassa aikataulussa on alalla aika harvinaista. Täyden kympin arvoinen suoritus”, Puhlin hehkuttaa.

Lähes minuuttiaikataulu

Esa Paasonen on tyytyväinen, kun pitkään kaavailtu projekti on viimein maalissa: suunnittelu kesti kaikkiaan kolme vuotta, koska korona sotki aikatauluja välissä.

”Se iso päätös, mikä tehtiin, oli remontoida sekä aula että ravintola samalla kertaa.”

Punaisena lankana oli, että toimintaa ei saa keskeyttää – ja remontoitavien tilojen purku ja uudelleen rakennus tehdään 30 vuorokaudessa. Niinpä ravintola oli sataprosenttisessa käytössä koko remontin ajan.

”Ravintolassa tarjoiltiin tuolloinkin 300 aamupalaa, lounasta ja illallista joka päivä”, kertaa Paasonen.

Tällainen kuvio pysyi kasassa vain erittäin huolellisella suunnittelulla.

Interior Consulting IC Oy

”Meillä oli tunnin tarkkuudella rakennettu projektijohto ja toteutus.”

”Aulaa ja ravintolaa tekemässä oli kussakin oma pääurakoitsija – mutta nämä toimivat silti saumattomasti tiiminä”, kiittelee Paasonen.

”Sitoutuneet urakoitsijat ja tavarantoimittajat olivat isossa roolissa onnistuneen lopputuloksen kannalta.”

Aulasta Pajulahden uusi olohuone

Asiakaspalaute on ollut positiivista ja Mira Puhlin pääsee omin silmin toteamaan päivittäin, että tavoitteissa onnistuttiin: kun aikaisemmin aulassa ei juuri oleskeltu, nyt tilanne on muuttunut täysin.

”Ihmiset viihtyvät aulassa ja oikeasti viettävät siellä aikaa. Tätä ei tapahtunut aikaisemmin”, hän myhäilee.

Ravintola Fannin muodonmuutoksessa tavoitteena oli tarjota ryhmille tunnelmallinen illanviettopaikka uudistuvien ruokaelämysten kera. Lisäksi mahdollisuuksia monipuoliseen kokoustarjoiluun haluttiin parantaa.

Keittiöpäällikkö Sauli Sillanmäki Kanrestasta katsoo, että tavoitteet myös saavutettiin. ”Täytyy sanoa, että remontti on hienosti suunniteltu ja toteutettu, ihan viimeisen päälle”, Sillanmäki toteaa.

Asiakaspaikkoja Fannissa on 70 ja tila on varattavissa myös yksityiskäyttöön vaikkapa perhejuhlia varten. ”Buffet tai á la carte onnistuu ja paikka on sopiva niin yritystapahtumaan kuin valmistujaisiin”, Sillanmäki toteaa. Kesäbrunssia Fannissa onkin jo kokeiltu.

”Erikoisuutena meillä on paikallisten tuottajien vahva tarjonta”, kertoo Sillanmäki, joka toimii myös Päijät-Hämeen ruokamatkaryhmän vetäjänä.

Interior Consulting IC Oy

Fanni on persoona

Sisustuksessa on siirrytty vanhasta, hiukan laitosmaisesta ilmeestä rutkasti persoonallisempaan suuntaan. ”Vanha linjasto sai mennä ja uuden myötä tilassa on nyt esimerkiksi pyöreitä tarjoilutasoja ja kombolevyjä, jotka pitävät ruuan lämpimänä tai kylmänä.”

Uudistuksessa pystyttiin hyödyntämään vanhoja pöytärunkoja. ”Kannet vain on uusittu ilmeeseen sopivaksi.”

Sillanmäki on erityisen tyytyväinen Fannin uusiin väreihin. ”Nyt voi sanoa, että viimein tänne saatiin värimaailma”, hän nauraa, viitaten vanhan tilan varsin väsähtäneeseen palettiin.

”Uusissa väreissä on paljon tummaa puuta, valkoista, harmaata ja vihreää – aikaa kestäviä, hienoja sävyjä”, hän arvioi.

Sata lasissa

Seinillä on myös valokuvia Pajulahden rikkaasta historiasta. Alkukesällä 95 vuotta täyttänyt keskus katsoo vahvasti eteenpäin, mutta ammentaa voimaa menneestä. ”Vanhat valokuvat luovat mukavasti tunnelmaa.”

Interior Consulting IC Oy

Keittiömestarin mukaan asiakkaat ovat jo ottaneet ”uuden Fannin” omakseen. ”Tilaa pidetään nyt rauhallisempana kuin ennen. Ravintolaa on kuvailtu astetta tyylikkäämmäksi ja sellaiseksi paikaksi, jonne yritysten on helppo tuoda omia asiakkaitaan”, Sillanmäki tietää.

”Kyllä tämä uudistus on just sitä, mitä haluttiinkin.”

Pajulahti pähkinäkuoressa

Pajulahti on monipuolinen urheilun, liikunnan ja hyvinvoinnin keskus, joka palvelee niin huippu-urheilijoita kuin lähialueen asukkaitakin. Vuonna 1929 perustettu Pajulahti sijaitsee Iso-Kukkasen rannalla Nastolassa.

Pajulahti on Suomen ainoa virallinen olympia- ja paralympiavalmennuskeskus. Suomen yhdenvertaisimpana urheiluopistona Pajulahti panostaa mm. esteettömyyteen ja erilaisten rajoitusten huomioimiseen.

Näin esteettömyys näkyy Pajulahdessa

  • kaikki julkiset wc:t ovat merkitty kohosymbolein ja pistekirjoituksin. Uimahallin kaikki opasteet ovat myös kohosymbolein ja pistekirjoituksin luettavissa aina pukukaappeja myöden: ovet, pukukaapit, allastilat
  • alueesta on olemassa tunnusteltava pienoismalli; alueen rakennuksista ja esteettömimmistä kulkureiteistä on paperisia kohokarttoja
  • päärakennuksen sisätiloista on kohokarttoja
  • näkövammaisten asiakkaiden käytössä on veloituksetta kaksi tandem-polkupyörää ja sokkopingispöytä. Tämän lisäksi lisäpalveluina on mahdollista pelata ja kokeilla mm. maalipalloa (näkövammaisten joukkuepeli), sisäfrisbeegolfia, miekkailua ja näkövammaisille sovellettua jousiammuntaa (mikäli nämä eivät jo sisälly ohjelmaan)
  • Pajulahdessa on näkövammaisten ja liikuntarajoitteisten ohjaamiseen erikoistuneet liikunnanohjaajat
  • päärakennuksen aulan remontin myötä vastaanottotilasta tuli avarampi ja lattian korkeuserojen tasoittamisen myötä myös entistä esteettömämpi
  • esteettömyys on huomioitu myös vastaanottotiskillä; lisäksi alueella on induktiosilmukka, joka helpottaa kuulovammaisten asioimista vastaanotossa
  • aulassa on langattomat latauspisteet puhelimille, jolloin saa vaikkapa sisäänkirjautumisen hetkellä vaivattomasti lisää virtaa laitteisiin

Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuvat: Liikuntakeskus Pajulahti

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prointerior

Prointerior uutiskirje

UUSIMMAT

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prointerior 3/2024

prointerior-lehti



Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prologistiikka »     prometalli »     proresto »     seatec »