Kalusteet ja varusteet (tekstiilit, verhoilut)
Sisäpinnat ja tilaosat (matot, tekstiilit, sisäverhous, tapetit)
Heimtextil 2024: sisustustekstiilit palaavat kukoistukseensa
KUVA: © PIETRO SUTERA / MESSE FRANKFURT
Tämän vuoden Frankfurtin Heimtextil-messuilla sekä näytteilleasettajien että vierailijoiden määrä oli noususuunnassa. Arkkitehdit ja sisustussuunnittelijat pääsivät jälleen nauttimaan laajasta Interior.Architecture.Hospitality -ohjelmasta. Kestävä kehitys oli vahvasti pinnalla.
HEIMTEXTIL ON opittu tuntemaan jo yli 50 vuoden ajan maailman
merkittävimpänä sisustus- ja kodintekstiilien kansainvälisenä ammattitapahtumana
ja viime vuosina myös merkittävänä projektisisustamisen
ammattiareenana. Tämän vuoden messut osoittivat, että Heimtextil
todella on sitä mitä suurimmassa määrin.
Maailmalla vallinneiden ja yhä vallitsevien kriisien jälkeen ja niistä huolimatta
Heimtextil kokosi yhteen näytteilleasettajia ja messuvieraita kaikkialta
maailmasta. Messuvieraita oli mukana 46 000. Merkillepantavaa oli
se, että ylimpien ostopäätöksiä tekevien päättäjien osuus oli entistä suurempi,
78 % ostajista. Näytteilleasettajien lukumäärä oli 2 838, mikä
yltää lähes koronaa edeltävien huippuvuosien lukemiin.
KUVA: © THOMAS FEDRA / MESSE FRANKFURT
Heimtextilin Interior.Architecture.Hospitality -halli on tarjonnut jo
usean vuoden ajan kohdistettuja tuotteita ja tietoa erityisesti arkkitehdeille,
julkisten tilojen sisustajille, hotelli-alan toimijoille ja muille
projektisisustamisen
ammattilaisille. Tänä vuonna kansainväliset Interior.
Architecture.Hospitality -painottuneet näytteilleasettajat esittelivät
innovaatioitaan monenlaisiin käyttötarkoituksiin aina terveydenhuollosta
ja hoivapalveluista ulkoilmasisustamiseen ja uudenlaisiin työn tekemisen
ympäristöihin.
Uusiin materiaaleihin paneutuvan Library-materiaalikirjaston alueella
inspiraatiota antoivat projektisisustamiseen soveltuvat funktionaaliset
tekstiilit. Kohokohtiin kuuluivat mm. liekinkestävät tapetit, likaa hylkivä
verhoilukangas ja valonkestävä nahka. Sopimusvalikoimaa täydensi
Fibres
& Yarns -alue koriste- ja verhoilukankaillaan. Interior.Architecture.
Hospitality-ohjelmaan kuului myös suuri määrä opastettuja kierroksia,
luentoja ja keskusteluja.
Tekoälyratkaisuja ja kestävää kehitystä
Messuilla keskityttiin myös kahteen tämän hetken kuumimmista tulevaisuutta
määrittävistä avainaiheista: tekoälyyn ja kestävään kehitykseen.
Ratkaisuja ja oivalluksia tarjottiin mm. tekoälyn tekstiilisovelluksiin
ja siihen, miten tekoälyohjattua tekstiilien lajittelua voidaan hyödyntää
kierrätettyjen tekstiilien jalostamisessa uusiksi langoiksi. Heimtextilin
trendinäyttelyssä
myös messuvieraat pääsivät testaamaan tekstiilisuunnitteluideoitaan
interaktiivisesti ChatGPT-4:n ja Midjourneyn kaltaisilla
työkaluilla.
Kestävä kehitys ja kestävä tekstiilituotanto nousivat monella tavalla
esiin niin Heimtextilin trendialueella kuin messujen kaikessa ohjelmassa.
Heimtextilin trendien New Sensitivity -konsepti keskittyi meneillään olevaan
tekstiiliteollisuuden muutokseen ja esitteli mm. jo markkinavalmiita
skaalautuvia ratkaisuja erilaisiin tekstiilituotannon ja tekstiilisisustamisen
tarpeisiin.
Heimtextilin trendien lähtökohtana oli tänä vuonna tulevaisuuden
tekstiilien
alkuperä. Trendinäyttelyssä tunnistettiin kolme mielenkiintoista
tulevaisuuden tekstiiliteemaa: kasvipohjaiset tekstiilit, biotekniset tekstiilit
ja teknologialla muokatut tekstiilit. Sen mukaisesti myös tekstiilien trendivärit
ovat värejä, jotka pyrkivät herättämään tunteita ja jotka pystytään
toteuttamaan luontopigmenteillä tai uusilla bioteknisillä värjäysprosesseilla.
Trendinäyttelyn kokoamisesta vastasi tanskalainen designtoimisto
Spottrends. Näyttelyä täydensi brittiläisen designtoimisto Franklin Tillin
kokoama Future Materials -näyttely, joka esitteli nimensä mukaisesti tulevaisuuden
materiaaleja ja suunnitteluprosesseja, jotka jättävät positiivisen
ympäristövaikutuksen ja palauttavat tai uudistavat resursseja.
Ekologisia näkökohtia painotti myös uusi Econogy -ohjelma. Se esitteli
paneelikeskusteluin ja opastetuin kierroksin mm. tekstiilimateriaalien
uusia sovelluksia, kiertotalouden lähestymistapoja ja sertifikaattien merkitystä
kestävän kehityksen mukaisissa ratkaisuissa.
KUVA: © PIETRO SUTERA / MESSE FRANKFURT
Uusia tuoteryhmiä ja maailmanluokan kumppanuus
Heimtextilissä lanseerattiin myös uusi mattojen Carpets & Rugs
-
segmentti. Uusi alue sai erinomaisen vastaanoton. Ensimmäistä kertaa
maailmanlaajuinen mattovalikoima nähtiin keskitetysti yhdessä hallissa
luontevasti osana kokonaisvaltaista tekstiilisisustamista. Mukana oli
kansainvälisiä markkinajohtajia, joista valtaosa oli mukana Heimtextilissä
ensimmäistä kertaa.
Ensi vuoden Heimtextiliä varten on tiedossa jo lisää uutta mielenkiintoista
ohjelmaa: maailmankuulu ja yksi vaikutusvaltaisimmista kansainvälisistä
designstudioista, Studio Urquiola, aloittaa yhteistyön Heimtextilin
kanssa. Studio Urquiola on espanjalaisen arkkitehdin ja designerin Patricia
Urquiolan vuonna 2001 perustama studio, jossa työskentelee
noin 70 eri kansallisuuksia edustavaa arkkitehtiä ja sisustussuunnittelijaa.
Studio on toteuttanut mm. useita hotellikohteita eri puolilla maailmaa, viimeisimpänä
vanhasta palatsista hotelliksi muutettu Six Senses Rome.
Seuraavaan Heimtextiliin on tulossa uraauurtava installaatio,
jolla messut ja Studio Urquiola korostavat yhteistä sitoutumistaan
innovaatioon,
muotoiluun ja kestävään kehitykseen koko tekstiiliteollisuudessa.
Aloitamme evolutiivisella asenteella ja jatkamme tekstiilien kehittämistä
tuotteina niin, että niitä voidaan soveltaa tuotesuunnittelussa,
sisustuksessa ja arkkitehtuurissa. Erikoisnäyttely tulee olemaan synteesi
työstämme ja visiostamme, lupaa Patricia Urquiola.
Seuraava Heimtextil järjestetään 14.–17.1.2025.
Lisätietoja: heimtextil.messefrankfurt.com
Teksti: Messeforum