Kalusteet ja varusteet (vihersisustus)
Vihreällä vyöhykkeellä
KUVA: PEXELS
Neljä vihersisustamisen pitkän linjan ammattilaista kertoo, miten kasvuhakuinen
Toimiala kehittyy nyt ja tulevaisuudessa.
Tiina Aroniitty Vihersisustus Hetki Oy:stä toteaa, että ilahduttavasti yksi
vihersisustamisen viimeaikaisista trendeistä on tietty trendittömyys: nyt
tehdään yksilöllisiä sisustuksia, taatusti asiakkaan toiveiden mukaan.
Eri sisustukset voivat poiketa toisistaan huomattavastikin, ei ole yhtä
selkeää linjaa, hän toteaa.
KUVA: VIHERSISUSTUS HETKI OY
Samalla pyrkimys integroida viherelementtejä muun sisustuksen
kanssa on vahvistunut. Vihersisustus kulkee käsikädessä muun sisustuksen
kanssa, katsoo Aroniitty.
Aroniitty on ollut alalla 20 vuotta ja väliin ihmetellytkin sitä, miten bisnes
on jatkuvasti kasvanut ilman isompia notkahduksia. Aina kun miettii,
että voiko se vieläkin kasvaa, niin kyllä se on kasvanut, hän nauraa.
Yhdeksi syyksi Aroniitty arvelee turvallisuushakuisuuden: kun maailmalla
myllertää korona tai sota, moni hakee viihtyisiä, vihreitä ympäristöjä
ja lämmintä kodinomaisuutta sisustukseen.
Samalla tiedetään jo aika hyvin se positiivinen vaikutus, mikä viherkasveilla
on ihmisten viihtyvyyteen työpaikoilla ja myös ihan perushyvinvointiin.
Yritys myy – vuodesta toiseen – paljon esimerkiksi isolehtisiä, runsaita
viherkasveja, usein näyttävissä ruukuissa. Asiakkaina on etupäässä
yrityksiä, mutta kuluttajapuolikin aktivoitui pandemia-aikana ja se vihreä
tuuli on kantanut näihin päiviin asti.
KUVA: VIHERSISUSTUS HETKI OY
Yritykset haluavat tehdä vaikutuksen aulan tai sisääntulon sisustuksella
ja vihersisustaminen antaa siihen paljon mahdollisuuksia. Toinen yritysten
suosikkikohde on työntekijöiden virkistystilat: esimerkiksi kahvihuoneesta
voi tänä päivänä tehdä melkoisen keitaan.
Aroniitty uskoo, että vihersisustaminen jatkaa omaa evoluutiotaan ja
versoo samalla uusiin ja yllättäviinkin suuntiin. Nyt ei ajatella vain yksittäisiä
viherkasveja, vaan mietitään syvällisemmin sisustuksellisia kokonaisuuksia.
Yksi esimerkki on viime vuonna toteutettu yksityinen kesähuvila,
jonka sisuksiin luotiin uniikki balilainen puutarha. Hirrestä tehtyyn kesämökkiin
tuli esimerkiksi lattioihin upotetut altaat, kuvailee Aroniitty Raaseporin
projektia, jossa huolellinen suunnitteluvaihe kesti puoli vuotta.
Tässä kohteessa – niin kuin monessa muussakin – on panostettu
tunnelmaan: se on juuri sitä elämyksellisyyttä, mihin ihmiset haluavat nyt
uppoutua. Aroniityn mukaan vihersisustaminen on myös siinä mielessä
kiitollinen ala, että muutos näkyy ja tuntuu heti:
Kun ihmiset näkevät uuden tilan ensimmäistä kertaa, reaktiot ovat
aina näkemisen arvoisia, tietää Aroniitty.
Sen takia tykkään aina olla toimituksissa itse mukana, koska siellä
on aina se Wau!, josta tietää, että se tulee sydämestä.
Vihersisustus kulkee
käsikädessä muun
sisustuksen kanssa.
KUVA: MIKAEL PETTERSSON
Oula Harjula InnoGreenistä toteaa, että kiristyvä taloustilanne ohjaa yritysten viherratkaisuja
kohti joustavuutta ja muokattavuutta. Pienempiin tiloihin haetaan kokonaisvaltaisia ratkaisuja,
hän summaa.
InnoGreen suunnittelee, toteuttaa ja huoltaa vihreyttä sekä sisä- että ulkotiloissa. Yritys palvelee
yli 500 sopimusasiakasta ympäri Suomen sekä lisäksi naapurimaissa. InnoGreenin tunnetuin
tuote lienee sen modulaarinen kasviseinä, mutta tämän rinnalla versoo paljon muutakin.
Viherseinien suosio on pysynyt ennallaan, koska se on sitä kompaktia ja neliötehokasta
vihreyttä, mitä asiakkaat arvostavat tässä hetkessä. Myös sammal ja jäkälä ovat kiivenneet
seinälle ja tauluihin, ilmeisen pysyvästi.
Harjula puhuu koronan mukanaan tuomista muutoksista: yritykset etsivät nyt pienempiä
toimitiloja, kun puolet porukasta on etätöissä eikä turhasta tilasta kannata maksaa. Ja sitten
toisaalta: toimiston on oltava viihtyisämpi kuin ennen, tai etätyöläiset jäävät kotiin koneitaan
naputtelemaan.
Myös vastuullisuus on nousussa ja vihreistä arvoista halutaan viestiä sidosryhmille. Harjulan
mukaan kiertotalousajattelu nostaa päätään koko ajan ja tämä näkyy asiakkaiden kysymyksissä:
mitä materiaaleja käytetään, mistä tuotteet oikein tulevat?
KUVA: INNOGREEN
Harjula on katsellut viherrakentamisen evoluutiota varsin tyytyväisenä. Vielä 10 vuotta sitten
viherkasvi ruukussa saattoi olla se ykkösjuttu. Nyt tehdään näyttäviä viherseinä- ja muita
kokonaisuuksia, hän vertailee.
Tuore referenssi löytyy Keilaniemen Swing Housesta, johon tehtiin 20 metriä korkea viherseinä,
joka hyödyntää sadevettä kastelussa. Viherseinä vielä sijaitsee kapeassa porrasaukossa,
joten sekä rakentaminen että huolto oli mietittävä viimeisen päälle, muistelee Harjula.
Yksi tuore hitti on yrityksen Habitaressa lanseeraama Koivu-tuoteperhe. Se on ollut kysytty
tuote, koska kotimaisuus on siinä niin isossa roolissa.
Harjulan mukaan vihreys on hyvän mielen tuote, jonka takana kelpaa seistä. Viherratkaisut
ovat palauttavia, energiaa ja hyvää fiilistä antavia juttuja, toteaa Harjula. Tässä
työssä voi tuoda hymyn asiakkaan kasvoille, se on selvä.
Tulevaisuuden osalta Harjula odottaa, että palvelumuotoinen hankintamalli juurtuu viheralalle
entistä syvempään. Vihreyttä palveluna -konsepti on yritysten kannalta toimiva ratkaisu,
hän uskoo.
Yrityksissä arvostetaan joustavuutta. Meidän alan toimijoiden haasteena on pitää huolta
tarjoomasta ja miettiä, millainen on viherratkaisujen kenttä vaikkapa viiden vuoden kuluttua.
Viherratkaisut ovat
palauttavia, energiaa
ja hyvää fiilistä antavia
juttuja.
KUVA: EG-TRADING OY
EG-Trading Oy myy tuotteita ja ratkaisuja ulkona tapahtuvaan ympäristörakentamiseen.
Nina Wennäkoski yrityksestä kertoo, että ympäristörakentamisessa
trendeinä ovat helppohoitoisuus (esimerkiksi maksaruoho
nurmikon sijaan ja askelkivet pihan läpi), luonnonmukaisuus, luonnon
kasvit, hyöty- ja yrttipuutarhat, hyönteishotellit, heinien käyttö, runsaat
suuret kasvit ja erimuotoiset havut.
Lisäksi hulevesien hallinta maksaruoho- ja niittykatoilla sekä veden
ohjaus ja hyötykäyttö piha-alueilla ovat kysyttyjä. Vettäläpäisevien pinnoitteiden
merkitys on kasvanut.
Wennäkoski on ollut yrittäjänä ensi vuonna jo 20 vuoden ajan.
Samalla infra- ja viherala on kasvanut merkittävästi niin julkitila- kuin yksityispuolella.
Aloitimme lähes nollatilanteesta viherkattojen kanssa Suomessa
ja nyt ne ovat osa kaavoitusta.
Wennäkoski muistuttaa, että viherkattojen merkitys hulevesien viivyttäjinä
ja puhdistavina viherelementteinä on erittäin tärkeä. Lisäksi tehdään
paljon eroosionsuojausta sekä luodaan uusia viheralueita.
KUVA: EG-TRADING OY
Myös yksityiset ovat heränneet omien pihojen ja mökkiympäristöjen
laittoon, osittain tv-ohjelmien kirittämänä, tietää Wennäkoski.
Nyt halutaan laatua ja arvostetaan vapaa-aikaa, jota voidaan toteuttaa
omalla esteettisellä ja toimivalla pihalla.
Yrityksen liikevaihdosta noin puolet tuo viherkatot (maksaruoho- ja
niittyviherkatot). Muita suosittuja tuotteita ovat eroosiomatot, rikkaruohonestomatot,
istutusaltaat, metalliset reunalistat, köynnösvaijerit, perennamatot,
turva-alustat ja kaakaohake.
Pääosin myynti kohdistuu yrityksille, mutta myynti kuluttajille on myös
lisääntynyt.
Erikoisia vihersisustusprojekteja mahtuu pitkälle uralle monta. Mieleenpainuvia
kohteita ovat olleet esimerkiksi vettä puhdistavat, kelluvat
saaret ja lintujen pesimäsaaret.
Ulkosaaristoon teimme viherkattoprojektin, jossa talon katto muistutti
lentokoneen siipiä ja niitä oli joka ilmansuuntaan.
Entä millainen on vihersisustamisen tulevaisuus? – Wennäkoski
uskoo, että viherkatot ja hulevesien viivytys ja hyötykäyttö tulevat olemaan
vakiintunut standardi rakentamisessa. Samalla luonnonmukaisuus ja kiertotalous,
esimerkiksi kierrätettyjen tuotteiden muodossa, vahvistavat asemiaan
entisestään.
Meilläkin on jo tällä hetkellä kierrätettyä raakakumiturva-alustaa,
kierrätyslasimassapinnoitetta, merten keräysmuovista tehtyjä puistotuotteita
sekä eroosiomattoja puukuidusta, heinästä ja oljesta, listaa Wennäkoski.
Jatkossa käytämme suomalaisesta kierrätyslumpusta valmistettua
vedenpitomattoa, hän toteaa ja lisää, että kotimaisten tuotteiden osuus
tulee jatkossa lisääntymään.
Vihersisustaminen sisä- ja ulkotiloissa tulee koko ajan tärkeämmäksi,
koska viherpinnoista saamme niin paljon erilaisia hyötyjä.
Yritys on kasvattanut omaa, kotimaista ja monilajista Nordic Green
Roof® maksaruohomattoa jo vuodesta 2012 Tammisaaressa. Wennäkosken
mukaan on edelleen mielenkiintoista kehittää viherkattoja aina vain
paremmiksi, jolloin niillä voidaan viivyttää hulevesiä ja luoda uusia elinympäristöjä
eläimistölle sekä kasveille. Lisäksi tutkimusten mukaan häviäviä
niittykasveja voidaan saada viihtymään juuri viherkatoilla.
Lisäksi viherkattoja voidaan laajentaa oleskelualueiksi, joissa on esimerkiksi
kulkukäytäviä, puita, kiviä ja hyönteisbaareja.
Vettäläpäisevien
pinnoitteiden
merkitys on kasvanut.
KUVA: VIHERSISUSTUS LUWASA OY
Outi Nieminen Vihersisustus Luwasasta kertoo, että kalusteisiin –
kuten hyllyköihin ja altaisiin – sijoitettavat kasvit ovat valttia juuri nyt.
Yritykset haluavat kokonaisuuksia, joissa korostuvat runsaus ja
näyttävyys. Usein vihersisustukseen tarkoitetut kalusteet suunnitellaan
mittatilauksena
tarkasti tilaan sopiviksi.
Viherratkaisut eivät myöskään välttämättä aina tuo mieleen trooppista
viidakkoa:
Esimerkiksi sisustussammalta ja -jäkälää käytetään paljon. Niiden
avulla saadaan kotimaisen luonnon tunnelma näyttäviin, huoltovapaisiin
vihersisustustoteutuksiin.
Luwasan nimi juontaa juurensa vesiviljelymenetelmästä, jonka erityisosaaja
yritys on. Metodissa käytetään kevytsoraa kasvualustana mullan
sijaan.
Tästä syystä istutuksemme ovat allergiaystävällinen ja näyttävä
valinta julkisiin tiloihin, toteaa Nieminen. Vesiviljellyt viherkasvit ovat
myös huolitellun näköisiä ja pitkät huoltovälit tekevät niistä kustannustehokkaan
valinnan.
Tyypillisesti meidän huoltotiimimme käy kerran kuussa hoitamassa
kasveja, kertoo Nieminen.
Nieminen näkee, että viherrakentamisessa on tällä hetkellä mukavasti
nostetta. Tuntuu että tällaiselle palveluntarjoajalle ala on nyt tavallistakin
inspiroivampi, kun viherrakentamisen suosio kasvaa.
Monessa firmassa ajatellaan, että viihtyvyyteen on nyt syytä panostaa
eri tavalla. Toimitilat pitää tehdä houkutteleviksi, jotta työntekijät
tulee toimistolle etätöiden sijaan, toteaa Nieminen ja lisää, että nykyajan
tietotyöläiset ovat myös vaativia – esimerkiksi some-kanavista on
nähty yritysten taitavia vihertoteutuksia ja pian aletaan kysellä: hei, miksei
meillä ole tällaista?
Ja kun ihmisillä on vihreää ympärillä, myös itse työnteko sujuu
paremmin, tietää Nieminen.
KUVA: VIHERSISUSTUS LUWASA OY
Nieminen on iloinen myös siitä, että sisustusarkkitehdit ovat ottaneet
viherrakentamisen prinsiippejä haltuun ja he integroivat aidosti vihreitä
komponentteja suunnitelmiin.
Meidät pyydetään mukaan projekteihin entistä varhaisemmassa vaiheessa,
mikä tuo aina vain paremman lopputuloksen, hän kiittelee.
Yrityksissä ymmärretään sekin, että viherratkaisusta täytyy pitää
huolta. Ei käy järkeen maksaa tuhansia euroja näyttävästä toteutuksesta
ja jättää niiden huolto retuperälle, muistuttaa Nieminen.
Nyt tiedostetaan, että huolto on muutakin kuin veden kaatamista – ja
yritykset haluavat panostaa tähän kyllä.
Yritysten kunnianhimo toteutuksissa näkyy siinäkin, että nosturi tai
kurotin alkaa olla tavallinen projektityökalu. Meille on arkipäivää, että tehdään
vihersisustamista jonnekin aika korkealle, nauraa Nieminen.
Nieminen näkee, että vihersisustamisen iso haaste on varmistaa vastuullisuus.
Kasvien kasvattaminen ja kuljettaminen vaativat energiaa ja
hiilijalanjälkeä
on syytä tarkkailla.
Veden ja energian käyttö sekä logistiikkaketjujen päästöt pitää minimoida.
Esimerkiksi tuholaisten torjunnassa pitää käyttää biologista torjuntaa
kemiallisten aineiden sijaan, Nieminen tarjoaa esimerkkejä.
Viherrakentamisen kyky tuottaa onnellisuutta on silti liki maaginen:
Tämä koskee sekä rakentajaa että asiakasta, hymyilee Nieminen.
Yritykset haluavat
kokonaisuuksia, joissa
korostuvat runsaus ja näyttävyys.
Teksti: Sami J. Anteroinen