Projektiesittelyt (matkailu ja kulttuurirakennukset)
Taidemuseo Chappen arkkitehtuuri nostaa taiteen esiin
KUVA: TUOMAS UUSIHEIMO
Tammisaaren uusi taidemuseo Chappe täydentää vanhaa puutalokorttelia. Suunnikkaan muoto toistuu rakennuksessa eri mittakaavoissa muodosta näyttävään julkisivuun ja detaljiikkaan. Monikäyttöisten sisätilojen suunnittelussa on huomioitu erilaiset taiteenmuodot.
Kohdetiedot: Taidemuseo Chappe
Tilaaja: Albert de la Chapellen säätiö
Arkkitehtisuunnittelu: JKMM Arkkitehdit
Pääsuunnittelija: Asmo Jaaksi SAFA
Rakennesuunnittelu: WSP Finland
Urakoitsija:K. Jousmaa Oy
NYKYTAITEEN MUSEO CHAPPE avasi ovensa Tammisaaressa
huhtikuussa 2023. Albert de la Chapellen säätiön rahoittaman Chappen
suunnittelutyö käynnistyi vuonna 2018 järjestetyssä suunnittelukilpailussa,
jonka voitti JKMM Arkkitehdit Oy.
Projekti oli ainutlaatuinen ja lopputulos on uniikki. Hanke oli siinäkin
mielessä poikkeuksellinen, että kyseessä on yksityisen säätiön rahoituksella
rakennettu julkinen rakennus, joka luo Tammisaareen uutta kaupunkikulttuuria,
sanoo Chappen pääsuunnittelijana toiminut arkkitehti SAFA
Asmo Jaaksi JKMM Arkkitehdeiltä.
Suunnittelutyö oli kiinnostava oppimismatka. Rakennusta ei ole tehty
vakiomallistojen tuotteista, vaan kaikki on varta vasten suunniteltu juuri
tähän rakennukseen, mikä mahdollisti erikoisratkaisujen toteuttamisen,
jatkaa projektiarkkitehti Gerrie Bekhuis JKMM Arkkitehdeiltä.
Julkisivumateriaaliksi
valittu puu
liittää Chappen osaksi
puukaupunkiympäristöä.
KUVA: TUOMAS UUSIHEIMO
Suunnittelun lähtökohtina oli luoda nykytaidetta ja moderneja taiteenmuotoja
palveleva museorakennus, joka on itsekin kuin taideteos.
Jo suunnittelukilpailussa arkkitehtuuri nostettiin tärkeäksi osaksi taiteen
kokemista, kertoo Jaaksi.
Chappen kolmesta kerroksesta kaksi on maanpinnan yläpuolella ja
yksi maanpinnan alapuolella. Päänäyttelytila sijaitsee toisessa kerroksessa,
ja maatasoon sijoitettiin monitoimitilat sekä vaihtuvien näyttelyiden
tilat. Kellarikerroksessa on lisää näyttelytiloja.
KUVA: TUOMAS UUSIHEIMO
Chappe täydentää kulttuurikorttelia
Taiteentalo Chappe rakennettiin kulttuurikortteliin, jossa oli jo ennestään
museorakennuksia. Suunnittelussa huomioitiin rakennuksen sopiminen
kauniiseen, hyvin säilyneeseen Tammisaaren kaupunkiympäristöön.
Halusimme sovittaa rakennuksen historialliseen ympäristöön, mutta
samalla tuoda esiin käyttötarkoituksen nykytaiteen museona ja modernina
rakennuksena. Chappe on harjakattoinen, puurakenteinen kaupunkitalo
modernilla twistillä, sanoo Jaaksi.
Chappen veistoksellisuus syntyy suorien kulmien taipumisesta suunnikkaan
muotoon. Muodon valintaan vaikutti myös ahdas tontti, jolle
suunnikkaan mallinen rakennus oli helpompaa sovittaa kuin suorakulmainen.
Julkisivumateriaaliksi valittu puu liittää Chappen osaksi puukaupunkiympäristöä.
KUVA: TUOMAS UUSIHEIMO
Kuusesta toteutettu julkisivu on puurakentamisen modernia tulkintaa.
Julkisivun väriksi valittiin musta kuultosävy. Voimakkaan sävynsä ja ainutlaatuisen
julkisivumuotoilunsa ansiosta rakennus erottuu perinteisestä
rakennuskannasta, Jaaksi kertoo.
Julkisivuverhouksella korostetaan rakennuksen muotoa, joka ikään
kuin vetää vierailijan pihalle ja rakennuksen sisään. Sahakuvion muodostama
julkisivuverhous ja detaljiikka toistavat veistoksellisuutta eri mittakaavoissa.
Jokainen julkisivussa käytetty kuusiparru on suunniteltu ja
mitoitettu siten, että parrut muodostavat täsmälleen halutun kuvion, kertoo
Bekhuis.
KUVA: PETER VUORENRINNE
Arkkitehtuurilla korostetaan taidetta
Chappen näyttelysalit ovat selkeäpiirteisiä, suuria tiloja. Suunnikasmuoto
toistuu myös sisätilojen muodossa ja detaljiikassa, ja tiloissa on runsaasti
suoria, vaaleita seinäpintoja taiteen esille asettamista varten.
Näyttelytilojen suunnittelussa keskeistä on luoda ympäristö, joka
nostaa tilaan asetetut taideteokset esiin. Tiloissa arkkitehtuuri on tarkoituksellisesti taustalla, ja sisustus on neutraalin vaalean sävyinen. Lisäksi
sijoitimme harkittuihin kohtiin isoja aukotuksia ympäröivään maisemaan,
kuvailee Jaaksi.
Teräsovet, teräslasiseinät, julkisivun lasiseinät, kattoikkunat ja
katon valolyhdyt / Jaatimet Oy.
KUVA: HANNU RYTKY
Teräsovet, teräslasiseinät, julkisivun lasiseinät, kattoikkunat ja
katon valolyhdyt / Jaatimet Oy.
KUVA: HANNU RYTKY
Ylimmän kerroksen korkeista päänäyttelysaleista avautuvien suurten
ikkunoiden äärellä voi hengähtää taidetilojen kokemisen välillä. Ylin kerros
on hivenen puukeskustan muita rakennuksia korkeammalla, joten ikkunoista
avautuu maisema Tammisaaren kattojen yli kolmeen eri suuntaan.
Ikkunasyvennyksissä ja ylimmän kerroksen sisäkatossa näkyy vaalea
puu, joka liittää sisätilat ja julkisivun yhteen luoden samalla kontrastia
rakennuksen sisä- ja ulkopuolen välille. Ylimpään kerrokseen toteutettiin
myös kattoikkunat, joiden kautta tilaan tulee luonnonvaloa.
Chappen näyttelysalit
ovat selkeäpiirteisiä,
suuria tiloja.
Muunneltavia, monikäyttöisiä tiloja
Tilojen muunneltavuuden ja monikäyttöisyyden varmistamiseksi näyttelytiloihin
suunniteltiin väliseinäjärjestelmä, jolla voi toteuttaa erilaisia tilajakoja.
Lattiaan on asennettu kiinnityspisteitä, joihin pystytettyjen metallisten
väliseinätolppien avulla tiloihin voi pystyttää kipsilevyseiniä, kertoo
Bekhuis.
Kiinnityspisteet on sijoiteltu kolmen metrin etäisyydelle toisistaan,
joten tilajaon voi tehdä lukemattomilla eri tavoilla. Väliseinätolppien kiinnityspisteiden yhteyteen asennettiin sähkö- ja datakaapeloinnit, jotka mahdollistavat
videotaideteosten tai muiden nykytekniikkaa hyödyntävien taidemuotojen
sijoittelun tilaan.
Ensimmäisessä kerroksessa sijaitseva monitoimitila suunniteltiin erilaisia
taiteen muotoja silmällä pitäen. Tilaan johtavien leveiden lastausovien
kautta sisään voi tuoda hyvin suurikokoisiakin näyttelyesineitä.
KUVA: TUOMAS UUSIHEIMO
Monitoimitila soveltuu näyttelytilaksi ja tilassa voi järjestää konsertteja,
performansseja ja muita esityksiä. Tilasta suoraan ulos johtavan
oven kautta monitoimitila voidaan yhdistää piha-alueeseen, jolloin esitykseen
käytettävissä oleva tila ei rajoitu seiniin, kuvailee Bekhuis.
Kellarikerroksen näyttelytilan kautta Chappe yhdistyy Raaseporin
museoon, joten yhteys vanhan ja uuden välillä on konkreettinen. Kellarikerroksen
avulla melko pienelle tontille saatiin mahtumaan riittävästi näyttelytiloja
sisältävä rakennus.
Maan alla sijaitsevasta näyttelysalista avautuu kattoikkuna rakennuksen
pihalle. Ikkunasta voi nähdä puiden latvustoa, ja ulkoa voi kurkistaa sisään kellarikerroksen näyttelysaliin. Maanalainen rakentaminen oli tärkeä
osa kokonaisuutta. Maanalaisessa kerroksessa sijaitsevat myös tekniset
tilat, Jaaksi kertoo.
Irtokalustus ja
valaistus suunniteltiin
käyttötarkoituksen
mukaisesti.
KUVA: TUOMAS UUSIHEIMO
Taide ja arkkitehtuuri liittyvät yhteen
Taide on kiinteä osa Chappen arkkitehtuuria: rakennukseen on integroitu
kolme taideteosta. Taiteen ja arkkitehtuurin yhdistämiseksi JKMM teki tiivistä
yhteistyötä paikallisten taiteilijoiden kanssa.
Etenkin tämän kaltaisessa rakennuksessa on erityisen tärkeää liittää
taide ja arkkitehtuuri toisiinsa. Vielä sata vuotta sitten arkkitehtuuri ja
kuvataide olivat nykyistä lähempänä toisiaan. Modernismin myötä taide
karsiutui arkkitehtuurista erilleen, taustoittaa Jaaksi.
Ensimmäisen taideteoksen vierailijat kohtaavat aulassa, jossa sijaitsee
koko aulan kattopinnan kokoinen Petri Vainion valotaideteos Spegling.
Teos muodostuu yli 35 000 kimaltelevasta ja välkehtivästä RST-lamellista.
Taideteos toimii myös aulan ohjelmoitavissa olevana valaisimena.
Ensimmäisen taideteoksen vierailijat kohtaavat aulassa, jossa sijaitsee
koko aulan kattopinnan kokoinen Petri Vainion valotaideteos Spegling.
Teos muodostuu yli 35 000 kimaltelevasta ja välkehtivästä RST-lamellista.
Taideteos toimii myös aulan ohjelmoitavissa olevana valaisimena.
Kolmantena Chappen kiinteänä taideteoksena on Saija Kassisen ja
Meri Linnan muodostaman Harrie Liveartin teos Memento, joka sijaitsee
wc-tiloissa. Memento koostuu uniikeista, käsinkaiverretuista wc-istuimista
sekä äänitaideteoksesta, joka kuvastaa omenan matkaa puusta ruoansulatuselimistön
kautta takaisin puuksi.
Rakennukseen on
integroitu kolme
taideteosta.
Kiintokalusteissa paikallisuus näkyy monella tasolla
Paikallisuus näkyy myös Chappen kalustuksessa. Aulatilan kiintokalusteiden
ja museopenkkien raaka-aineina käytettiin rakennuksen tontilta kaadettuja
puita, joten paikallisuus ja lähituotanto ovat kirjaimellisesti käsin
kosketeltavissa.
Kalustesuunnittelu oli todella kiinnostava osa projektia. Rakennuspaikalla
oli upeita, suuria lehtipuita, jotka jouduttiin kaatamaan pois. Saimme
idean valmistaa museoon kalusteita tontilta kasvaneista tammesta ja
saarnesta, Jaaksi kertoo.
Hienopuuseppä ja Nikari Oy:n perustaja Kari Virtanen huolehti puiden
kaatamisen ja käsittelyn organisoimisesta, ja kalusteet valmisti Aine
Designin perustaja, puuseppä Atte Pylvänäinen JKMM:n luonnosten pohjalta.
Upeissa kalusteissa näkyy puun luonnollisuus.
Irtokalustus ja valaistus suunniteltiin käyttötarkoituksen mukaisesti eli
palvelemaan näyttelyiden tarpeita. Kosketinkiskoille asennettua valaistusta
voi muunnella kuhunkin näyttelyyn sopivaksi.
Yksityiskohtana valaistuksesta voisi mainita kattoikkunoita korostavat
spottivalaisimet, jotka antavat vaikutelman kattoikkunan yläpuolella olevista
lyhdyistä ja luovat tunnelmaa, lisää Bekhuis.
Kalustesuunnittelu
oli todella
kiinnostava osa projektia.
KUVA: TUOMAS UUSIHEIMO
Projekti eteni hyvässä, tiiviissä yhteistyössä
Jaaksi kiittelee hyvää yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Rakennesuunnittelija Sami Lampinen WSP Finlandilta toi suunnitelmat
toteutukseen hienosti, Jaaksi sanoo.
Taidemuseon talotekniikan toteutus on haastavaa, sillä sisäilman
olosuhteiden on oltava juuri oikeanlaiset. Chappessa talotekniikka on
integroitu
täysin näkymättömiin rakenteisiin.
Granlundin LVI- ja sähkösuunnittelutiimi teki erinomaista työtä. Talotekniikan
puolella rakenteet, jotka näkyvät vähiten, ovat usein työläimpiä,
kertoo Jaaksi.
Albert de la Chapellen säätiö lahjoitti museon rahoituksen kotiseuturakkaudesta,
ja paikallisuus näkyy monissa ratkaisuissa. Myös urakoitsijana
toimi paikallinen rakennusliike K. Jousmaa Oy.
Hanke lähti liikkeelle de la Chapellen hyvästä tahdosta, joka säteili
koko hankkeeseen. Rakennushankkeissa on aina haasteita, mutta tässä
hankkeessa kaikki puhalsivat aina yhteen hiileen, summaa Jaaksi.
Teksti: Merja Maukonen