Kalusteet ja varusteet (kylpyhuone, saniteettitilat)
Valaistus
Pandemia-aika suuntasi kuluttajan katseen kylppäriin
Viimeiset pari vuotta aikaa on vietetty paljon kotona – ja monen huomio on kohdistunut kodin kunnostamiseen ja remontointiin. Kylpyhuoneissa ja saunoissa näkyy nyt halu panostaa laatuun ja harkittuihin ratkaisuihin.
Hansgrohen maajohtaja Timo Liikanen toteaa, että rakentaminen
ja remontointi pysyivät korona-aikana hyvällä tasolla – ja tilanne
osittain jopa parani.
Tämä johtuu ainakin osin kotoilun korostumisesta ja osin kuluttajien
kiinnostuksesta asumista kohtaan.
Liikasen mukaan kodin merkitys on korostunut pandemian jyllätessä
ja myös tuotevalinnoissa painotetaan nyt entistä enemmän nautintoa ja
viihtyvyyttä.
Omaan kotiin ja hyvinvointiin halutaan sijoittaa. Erilaiset suihkumuodot
ja parempi suihkunautinto ovat nousussa, Liikanen toteaa.
KUVA: HANSGROHE
Tuotteissa yksinkertainen ja kevyt muotoilu kiinnostaa, samoin värit.
Veden- ja energiansäästö on myös saanut paljon huomiota. Kovinta kasvua
lähiaikoina hän povaakin juuri sekä vettä säästäville että väreillä iloitteleville
tuotteille.
Simppeliä linjakkuutta
Uudet innovaatiot ja moderni muotoilu kiinnostavat, mutta myös nichetuotteet
kuten esimerkiksi koirille kehitetty oma suihku. Pelkistetty
muotoilu, jopa yksinkertaisuus, on isossa roolissa tällä hetkellä, tietää
Liikanen.
Vastuullisuus, kestävä kehitys ja luonnonmukaisuus ovat alalla painavia
teemoja, jotka vain kasvattavat painoarvoaan vuosi vuodelta.
Vastuullisuus on ehdottomasti tulevaisuudessa vahvistuva asia. Tämä
näkyy muun muassa siinä, että vedenkulutuksen hallitseminen – tinkimättä
tuotteiden toiminnallisuudesta – on erittäin tärkeää, Liikanen
toteaa.
Myös tuotteen elinkaaren aikaiset kustannukset on hyvä huomioida:
esimerkiksi kestävät laadukkaat materiaalit ja pitkä takuu parantavat kestävyyttä.
KUVA: HANSGROHE
Oman näköinen kylpyhuone
Entä onko kylppärimarkkinassa joitain hiljaisia signaaleja, joista on kehkeytymässä
uutta bisnestä? – Liikanen vastaa, että kuluttajan kiinnostus
yksilöllisyyteen ja erilaisuuteen ovat selkeitä ajureita markkinassa.
Kuluttajat haluavat omanlaisia ja toiminnallisesti erilaisia omiin tarpeisiin
sopivia tuotteita. Mikrohienot, erittäin hellävaraiset pisarat suihkussa auttavat myös vedensäästössä ja tarjoavat erityisen suihkunautinnon. Seinänsisäiset
suihkuratkaisut mahdollistavat selkeät, modernit ja upeat
kokonaisuudet, hän kuvailee.
Markkinan kehityksestä seuraavan parin vuoden aikana maajohtaja
odottaa suotuisaa.
Tarjonnan ja yksilöllisyyden lisääntyessä markkinakehityksen voi
odottaa pysyvän hyvänä. Vaikka uudistuotannossa tulisi hetkellinen rauhoittuminen,
remontointi tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös jatkossa.
KUVA: GROHE AG/p>
Kestävä kehitys näkyy ja tuntuu
Maajohtaja Tiina Gefwert Grohe AG:lta toteaa, että pandemian vaikutus
on näkynyt yrityksessä kysynnän kasvuna koko parin viime vuoden ajan.
Korona-aika toi myös uusia painotuksia talon kylpyhuonetuotteisiin:
Tietoisuus ympäristöarvojen merkityksestä rakentamisessa on jatkuvassa
kasvussa ja se näkyy myös tuotekehityksessä, jossa nämä arvot
otetaan entistä paremmin huomioon, Gefwert toteaa.
Kestävä kehitys on yksi Grohen neljästä arvosta. Gefwert katsoo, että
viime aikojen hiljaiset signaalit kuluttajapuolelta ovat usein syvänvihreitä.
Ehkä juuri ympäristöarvot ohjaavat entistä voimakkaammin ostopäätöstä.
Veden säästämisen merkitys ymmärretään entistä paremmin.
KUVA: GROHE AG/p>
Millaiset tuotteet ja materiaalit sitten ovat kysytyimpiä juuri nyt? –
Gefwert vastaa, että eri metallisävyt ovat jo jonkin aikaa olleet suosittuja.
Lisäksi seinänsisäisiä ratkaisuja harkitaan selkeästi aikaisempaa useammin
silloin, kun halutaan panostaa laatuun.
Gefwertin odotukset markkinan kehityksestä seuraavan parin vuoden
aikana ovat varovaisia. Markkinan kehitystä on vaikea tällä hetkellä
arvioida
vallitsevan maailmantilanteen takia.
Hanoilla on vetovoimaa
Projektimyyntipäällikkö Mika Kuusinen Grana Oy vahvistaa hänkin, että
korona on vaikuttanut bisnekseen positiivisella kasvulla.
Kyllä koronalla oli vaikutusta, kun ihmiset tekivät töitä kotona ja kerkesivät
katsomaan paikkoja ns. paremmalla silmällä ja miettiä erilaisia
vaihtoehtoja.
Tällä hetkellä Grana Oy:llä kuuminta hottia ovat nimenomaan hanat.
Suihkupuolella mustat ja värilliset tuotteet ovat hyvässä vedossa.
KUVA: GRANA OY
Yrityksen näkökulmasta vastuullisuus sisältää mm. energiansäästötekniikat,
tuotannon prosessit, asiakaspalvelun sekä sosiaalisen ja yhteiskunnallisen
vastuun. Esimerkiksi ympäristönsuojelu ja luonnonvarojen säilyttäminen
ovat olennainen osa Granan liiketoimintastrategiaa.
Tuotteet valmistetaan vastuullisesti parhaimmista ja kestävimmistä
materiaaleista ja ne mahdollistavat veden ja energian vastuullisen ja turvallisen
kulutuksen.
KUVA: GRANA OY
Klikkaus sen kertoo
Yksi esimerkki vihreästä ajattelusta on Ecoclick-säätöosa, joka ohjaa
kuluttajaa ekologisempaan kulutukseen huomaamatta. EcoClick on
yksinkertainen tapa säästää luontoa, toteaa Kuusinen.
Kun hanan virtaamaa säätää suuremmalle, hanan kahva naksahtelee
pehmeästi asteittain käden alla. Naksahdus muistuttaa sinua hienovaraisesti
miettimään vedenkäyttötarvettasi. EcoClick ei kuitenkaan rajoita
sinua, kun tarvitset paljon vettä, Kuusinen sanoo ja lisää, että veden
säästö on aina merkittävässä asemassa talon tuotteissa.
Grana Oy:n uusi aluevaltaus on projektimyynti ja sen myötä yrityksellä
on kovia kasvutavoitteita, vaikka ajat ovat epävarmat.
Mielenkiinnolla katsotaan, miten Ukrainan sota vaikuttaa markkinoihin
ja ihmisten ostovoimaan.
KUVA: CARIITTI OY
Katsaus saunaosastolle
Toimitusjohtaja Peter Ruokonen Cariitti Oy:stä vahvistaa kollegoiden
näkemykset: kotoilutrendi on satanut alan toimijoiden laareihin monellakin
tavalla. Yrityksen valikoimaan kuuluvat monipuoliset valaistusratkaisut
ja kotimaisena puusepäntyönä valmistetut saunan lauteet sekä pukuhuonekalusteet.
Yrityksen TAIVE-saunamallisto syntyy omalla verstaalla Espoossa ja
koostuu linjakkaasti muotoilluista saunakalusteista- ja rakenteista, joita
yhdistelemällä asiakas voi toteuttaa toiveitaan vastaavan saunan.
Me toimitamme integroituja kokonaisuuksia, kuvailee Ruokonen.
Valikoimasta löytyvät korkealaatuiset kotimaisesta koivuviilusta valmistetut
saunan lauteet, saunapaneelit sekä pukuhuoneen penkit ja kaapit.
Koronan kannalta meillä oli aika hyvä ajoitus uuden laudemallistomme
kanssa, joka tuli ulos vuosi ennen pandemian alkua. Uudenlaisia
saunatuotteita etsivät ovat sen löytäneet hyvin, Ruokonen toteaa.
Myös Cariitin pukuhuonekalusteet ovat saaneet selvää nostetta pandemian
aikana.
KUVA: CARIITTI OY
Saunakaan ei ole enää yhdestä puusta
Kalusteiden ja sisustuspaneelien pintamateriaaliksi voi valita joko lämpimänsävyisen
Hemlockin tai CWP:n teknisen koivuviilun, halutulla sävytyksellä.
Valitulla pintakäsittelyllä on suuri vaikutus saunatilan tyyliin ja tunnelmaan,
toteaa Ruokonen ja lisää, että sävytysvaihtoehtoja löytyy niin tumman
kuin vaaleankin sisustustyylin ystäville.
Sauna on suomalaisille pyhä, mutta sen voi toteuttaa monella eri
tavalla. Ruokonen kertoo, että askeettinen, hämärä saunatila on edelleen
monella se ainoa oikea, mutta myös erilaiset WOW-saunat yleistyvät.
Kyllä niitä sopivasti hulluja ratkaisujakin näkee koko ajan enemmän –
mukana voi olla paljon värejä ja vaikka kristalleja.
Sauna from Finland
Kuinka kaukana sitten on Suomi-saunan läpimurto maailmalla? Vai
joko se on tapahtunut – jos ajatellaan vaikkapa Harvian kovaa nostetta
USAssa ja muualla? – Ruokonen näkee, että lopullinen läpimurto on vielä
tekemättä, vaikka suunta on oikea ja vauhti kova.
Yhdysvalloista ja Aasiasta tulee nyt se kovin saunamarkkinan kasvu,
hän toteaa ja lisää, että esimerkiksi influensserien mielenkiinto kelpo löylyihin
vaikuttaa myyntilukuihin kyllä.
Saunabisnes kehittyy ja menestyy jatkossakin, vaikka juuri nyt
Euroopassa on vähän vaikeampaa.
Uudet asetukset hanojen teknisistä vaatimuksista ja tyyppihyväksynnästä voimassa jo pari vuotta
1.1.2020 astuivat voimaan Ympäristöministeriön uudet asetukset
vesikalusteiden teknisistä vaatimuksista ja tyyppihyväksynnästä.
Talousveden
ottoon tarkoitetusta hanasta ei saa siirtyä veteen terveydelle
haitallisia aineita, eikä se saa heikentää veden laatua.
Uutta asetuksissa on mm. raskasmetallien liukenemisen rajoitus,
sallitun lyijypitoisuuden aleneminen sekä vaatimus vedenpaineen alaiseksi
joutuvien messinkisten rungonosien korroosionkestävyydestä
ja muuttamisesta sinkkikadonkestävään DZR-messinkiin.
Tyyppihyväksynnän hankkiminen on valmistajan tapa osoittaa, että
tuote täyttää sille säädetyt tekniset vaatimukset. Tyyppihyväksyttyjä
vesikalusteita valitsemalla/käyttämällä projekti sujuu mutkattomasti
rakennus- ja lopputarkastusta myöten.
Korona vapautti suomalaisen tee-se-itsementaliteetin kotitalouksissa
K-Ryhmän lokakuisen Arkibarometri-tutkimuksen
mukaan suomalaiset ovat varsin tyytyväisiä koteihinsa kokonaisuutena:
reilusti yli puolet (58 %) suomalaisista pitää kotiaan sopivan
kokoisena. Moni kuitenkin haaveilee kodin remontoinnista.
Kysyttäessä kotiin liittyvistä haaveista 31 % vastaajista haaveili
remontoinnista. Tämä nousi tuloksissa toiseksi sisustuksen uusimisen
(32 %) jälkeen.
K-Raudan remontointitutkimus heinäkuulta 2021 taas kertoo,
että koronapandemia on vaikuttanut selkeästi suomalaisten
remontointiaikeisiin: lähes kolmannes (31 %) on täysin tai melko
samaa mieltä väitteen kanssa, että koronapandemia on vapauttanut
enemmän aikaa kodin remontointiin. Neljännes (24 %) vastaajista
on täysin tai melko samaa mieltä väitteen kanssa, että on
koronapandemian myötä voinut sijoittaa kodin remontointiin enemmän
rahaa muiden vähentyneiden menojen, esimerkiksi matkustamisen
takia. Viidennes (20 %) vastaajista on täysin tai melko
samaa mieltä väitteen kanssa, että on innostuneempi kotinsa
remontoinnista kuin ennen koronapandemiaa.
K-Raudan myyntidata paljastaa mm. että vuonna 2021 hankittiin
edellistä vuotta enemmän kylpyhuone- ja suihkukalusteita;
tätä trendiä tukee myös keraamisten laattojen myynnin kasvu. Kylpyhuonetrendeissä
näkyy säilytysratkaisujen ja käytännöllisyyden
tavoittelu: useimmiten saneerattavat kylpyhuoneet ovat kooltaan
pieniä, mutta samalla pitäisi huomioida suihkusta roiskuva vesi ja
pientavaroille tarvittava säilytystila.
Niinpä saneerauskohteisiin valitaan usein suihkunurkka, joista
löytyy hyvin erikokoisia ratkaisuja ja allaslaatikostolle pyritään saamaan
reilusti tilaa tavaroiden säilytystä varten. Seinälaatoissa suurempi
koko on yleistymässä, ja näyttävät tehosteyksityiskohdat
tekevät paluuta.
K-Raudan remontointitutkimuksen tuloksista ilmenee myös
vahva suomalainen DIY-mentaliteetti: tehdään itse ja luotetaan
omiin taitoihin – mutta ollaan valmiita kehittämään osaamista ja
hakemaan apua. Yli puolet (55 %) kuvaili osaavansa remontoida
jonkin verran, ja olevansa valmis kokeilemaan ja opettelemaan
uutta.
Valtaosa vastaajista (72 %) kertoi tekevänsä remontit pääsääntöisesti
itse, mutta tukeutuvansa ammattiapuun luvanvaraisissa
töissä, kuten vesieristystöissä. Myös K-ryhmän tutkimuksessa
remonttien tekeminen itse nousi suosituimmaksi
vaihtoehdoksi: 35 % vastaajista tekisi remontin suurimmaksi
osaksi itse ja ostaisi palveluna vain ammattiluvan tarvitsevat työt.
Toiseksi tyypillisintä (31 %) olisi teettää suurin osa remontista
ammattilaisella.
Korjaus- ja remonttipalveluiden käyttäminen on kuitenkin nousussa.
K-ryhmän kyselyyn vastanneista 8 % käyttää korjaus- ja
remonttipalveluita, mutta tulevaisuudessa 22 % vastaajia toivoisi
käyttävänsä niitä. K-ryhmän tutkimuksen mukaan remontissa kaivattiin
apua erityisesti remontin ideointiin ja suunnitteluun (40 %)
sekä materiaalien ja tuotteiden valintaan (39 %).
Teksti: Sami J. Anteroinen