Projektiesittelyt (matkailu ja kulttuurirakennukset)
Terminaali täynnä tunnetta
Kuva: Tuomas Uusheimo
Uutuuttaan kiiltävä Helsinki-Vantaan lentoaseman Terminaali 2:n laajennus avautui joulukuussa 2021. Visuaalisuutta ja funktionaalisuutta sopivassa suhteessa yhdistelevä sinivalkoinen kokonaisuus tarjoaa kosolti myös reissuromantiikkaa.
Kohdetiedot: Helsinki-Vantaan lentoaseman Terminaali 2:n laajennus
Tilaaja: Finavia
Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto ALA
Pääsuunnittelija: Juho Grönholm
Pääurakoitsija:: SRV Rakennus
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMAN allianssihankkeena toteutettu
uusi laajennusosa haluaa säväyttää. Mahtihankkeen pääsuunnittelija
Juho Grönholm Arkkitehtitoimisto ALAsta myöntää, että nyt tähtäimessä
ei ollut mikään virastorakennus, vaan mielikuvia herättävä, matkafiiliksiin
vahvasti yhdistyvä kokonaisuus.
Olemme hakeneet sitä seikkailun ja romantiikan tunnelmaa, joka
lentomatkailuun
tietysti liittyy, Grönholm kertoo ja lisää, että lentoasemahan
on usein suurten tunteiden näyttämö, jossa itketään ja nauretaan.
Emme halunneet, että terminaali olisi vain ihmisten mekaaninen
prosessointilaitos,
vaan nimenomaan korostaa näitä pehmeitä, lämpimiä
teemoja suunnittelussa ja toteutuksessa.
Arkkitehtuurissa näkyy enemmän kuin vain välähdyksiä klassisesta
suomalaisesta muotoilusta, kuten sisäkaton viittaukset Tapio Wirkkalan
Ultima Thuleen. Maantieteellisistä korkeuskäyristä muistuttavan katon
muotokieli leikittelee kevyen ja raskaan vuorottelulla.
Kuva: Tuomas Uusheimo
Katseet kattoon
Matalimmissa kohdissa pisimmät matkustajat ulottuvat koskettamaan kattoa.
Raision Puuseppien toteuttaman katon pintamateriaalina on suomalainen
kuusi – ja katto kyllä vangitsee kiireisenkin matkustajan katseen
herkästi. Se koostuu 500 uniikista CLT-elementistä, jotka on aseteltu paikoilleen
yksi kerrallaan kuin valtava palapeli.
Suuren avoimen tilan mahdollistavat pitkät jännevälit ja sisääntulokatoksen
uloke on saavutettu teräsrakenteilla.
Rakenteet on piilotettu paksuun puiseen alakattoon, paljastaa
Grönholm.
Katon paksuus on havaittavissa niin julkisivuissa kuin lähtöaulan
kattoikkunan syvässä kauluksessakin.
Kuva: Marc Goodwin
Rima korkealla suunnittelussa
Grönholm on ollut naimisissa projektin kanssa jo kuusi vuotta, sillä ALA
oli mukana jo Finavian järjestämässä kutsukilpailussa 2016–2017.
Suunnittelukilpailussa tehtävänä oli siirtää Terminaali 2:n tulo- ja
lähtöaulat
uuteen rakennukseen, jolloin Schengen-alueen sisäisten lentojen
porttiodotusalue voi laajentua vanhojen lähtöaulatilojen puolelle.
Tuosta kisasta tuli ykkössija ja saimme jatkotoimeksiannon,
Grönholm
muistelee.
Finavian toivomuslista Terminaali 2 -projektille oli kohtalaisen mittava:
laajennusosan haluttiin vahvistavan Helsinki-Vantaan roolia maailmanluokan
lentokenttänä, tuovan saumattoman, elämyksellisen asiakaskokemuksen
sekä parantavan matkustajavirtojen hallintaa.
Grönholmin ja muiden ALAn partnereiden mielestä projekti oli hyvin
mielenkiintoinen – ja olihan yritys aiemmin tehnyt hankesuunnitelman
Terminaali
1:sen laajennukselle samalle asiakkaalle.
Lentokenttäterminaaleissa on kiinnostavaa, että ne ovat tyypillisesti
aika nuoria rakennuksia ja aina osa globaalia liikenneinfrastruktuuria, sen
sijaan että seisoisivat täysin omillaan.
Kuva: Tuomas Uusheimo
Ehkäpä juuri tämän vuoksi turhan monen terminaalin design on harmaan
funktionaalista läpikulkupaikan estetiikkaa.
Moni terminaali on aika geneerinen. Tässä projektissa haluttiin tehdä
tunnistettava kokonaisuus, joka tuo Helsinkiä ja Suomea esiin.
Grönholm ei silti pidä kielikuvasta, jossa terminaali on käyntikortti:
hänen mukaansa laajennusosa on kuin Suomen kädenpuristus.
Se on lämmin kädenpuristus, jonka matkustaja kohtaa ensimmäisenä,
kun tulee maahan – ja viimeisenä kun hän lähtee.
Projekti jatkuu yhä
Hankkeen rakennustyöt alkoivat tammikuussa 2019 ja uudisrakennus
avautui joulukuussa 2021; vanhan Terminaali 2:n muutostyöt jatkuvat
vuoteen 2023 asti.
Laajennus on avattu vasta läpikululle, joten vielä terminaalia ei nähdä
täydessä toiminnassa, Grönholm toteaa ja kehottaa kärsivällisyyteen:
vasta kun kaikki on valmista, toteutuu arkkitehdin visio terminaalista,
jossa kaikki toimii.
Se on selvää, että laajennuksen myötä käyttäjäkokemus selkeytyy
huomattavasti: keskellä lentoasema-aluetta on nyt tunnistettava sisäänkäyntirakennus,
johon sijoittuvat lähtöaula lähtöselvitystoimintoineen sekä
saapuvien matkustajien palvelut.
Uusi rakennus on samanaikaisesti myös matkakeskus, jossa eri matkustusmuodot
kohtaavat. Matkustajapolut niin junasta, busseilta, pysäköintilaitoksista
kuin taksista turvatarkastuksen läpi porttiodotusalueelle
on suunniteltu tasa-arvoisiksi ja mahdollisimman suoraviivaisiksi.
Kuva: Marc Goodwin
Saman katon alle
Uuden rakennuksen liittyminen lentoaseman vanhaan kakkosterminaaliin
on johtanut perinteiseen ratkaisuun erottaa lähtevät ja saapuvat matkustajavirrat
eri kerroksiin. Lähtöaulan ja vanhan terminaalirakennuksen
välissä on matalampi sininen, laatikkomainen rakennusosa, jonne sijoittuvat
ylemmälle tasolle turvatarkastuslinjasto ja alemmalle, saapuvien matkustajien
tasolle matkatavara-aula sekä tullin tilat.
Laajennus- ja muutostöiden valmistuttua lentoasemalla on käytännössä
vain yksi terminaali: kaikki toiminnot sijoittuvat yhden katon alle ja
vaihtomatkustajien reitit ovat lyhyet ja selkeät, lupaa Grönholm.
Saapuvat matkustajat kohtaavat tullin läpi maahan tullessaan ensimmäisenä
Luodon, tuloaulan suuren Cor-Ten-istutuskaukalon puineen,
pensaineen ja siirtolohkareineen. Luoto pyrkii yhdistämään suomalaisen
luonnon elementtejä aasialaiseen puutarhataiteeseen.
Myös lähtevät matkustajat näkevät Luodon puut yläpuolisen lähtöaulan
keskelle sijoittuvasta suuresta aukosta alas katsoessaan, lisää
Grönholm.
Kuva: Tuomas Uusheimo
WOW-efekti toimii
Finavian tekniikasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson
toteaa, että Finavia on ylpeä voidessaan tarjota maailmanluokan tilat matkustajille.
En ole vielä tavannut ketään, joka ei henkäisisi ihastuksesta astuessaan
ovista sisään, Hansson hehkuttaa.
Terminaali 2 on valtaosin kotimaista laatutyötä, josta voimme olla
ylpeitä. Haluamme, että kaikki suomalaiset kokevat sen omakseen.
Kuva: Marc Goodwin
Hanssonin mukaan terminaalissa on tunnusomaista, että visuaalinen
elämys tukee matkailun sujuvuutta. Värit ja materiaalit johdattavat matkustajaa
terminaalissa eteenpäin. Olemme tehneet lukuisia ratkaisuja,
jotta lentomatkailu olisi mahdollisimman helppoa ja luontevaa, Hansson
sanoo.
Kuva: Tuomas Uusheimo
Kestävän kehityksen profiiliprojekti
Ympäristöarvot ja hiilikuorman vähentäminen on otettu keskeiselle sijalle
suunnittelussa: terminaali on esimerkiksi rakennettu 30 prosenttia energiatehokkaammaksi
kuin mitä nykyvaatimukset edellyttävät.
Hanssonin mukaan vastuullisuus on nostettu Finavian kehitysohjelmassa
erittäin tärkeäksi tavoitteeksi. Finavian yli miljardin euron investointiohjelman
tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa merkittävänä
Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen solmukohtana.
Vastuullisuus määrittelee kaikkea tekemistämme kuten suunnittelua,
rakentamista, yhteistyötä ja ylläpitoa. Kaukoliikenteen laajennukselle,
joka siis on ihan toinen projekti, on jo myönnetty kansainvälisesti
arvostettu BREAAM-sertifikaatti kokonaisvaltaisesta vastuullisuustyöstä.
Energiasäästöjä on saavutettu mm. rakennuksen vaipan hyvällä lämmöneristävyydellä
ja tehokkaalla lämmön talteenotolla. Älykkäät valaisimet
himmenevät ja sammuvat sen mukaan, miten paljon luonnonvaloa tulvii
sisään terminaalin valtavista ikkunoista. Autot taas latautuvat uudessa
P1 Premium/P2-parkkihallissa aurinkovoimalla.
Kuva: Tuomas Uusheimo
Terminaali 2 -hanke on vuoden teräsrakenne
Helsinki-Vantaan lentoaseman Terminaali 2:n laajennus nappasi
marraskuussa Vuoden Teräsrakenne -palkinnon.
PEIKKO FINLANDIN asennettuna toimittama rakennuksen
teräsrunko on toteutettu pääosin betonitäytteisin teräsliittopilarein ja
DELTABEAM
® -palkein. Poikkeuksen muodostaa lähtevän liikenteen
aula, jossa vinoneliön muotoiset teräsliittopilarit kannattelevat
jänneväliltään 48 metrin ristikkorakennetta. Lähtöaulan keskellä on noin
40x13 metrin kokoinen lasikatollinen alue, oculus.
Rakennuksen ulkopuolelle on tehty terärakenteinen ulokelippa,
jonka jänneväli on maksimissaan 20 metriä. DELTABEAM® -palkkien
kokonaispituus on noin 3,9 kilometriä ja muita teräsrunkorakenteita
rakennuksessa on yhteensä noin 2 400 tonnia.
Rungon lisäksi hankkeessa on käytetty paljon terästä julkisivuissa
ja täydentävissä rakenneosissa. Kevytjulkisivuissa on yli sata tonnia
Sarmaplan
Oy:n suunnittelemia ja Aulis Lundell Oy:n toimittamia
teräksisiä termorankoja. Oculuksen lasikaton ja Terminaali 2:n
lasijulkisivujen teosta on vastannut Nordec Oy.
Valinnan Vuoden Teräsrakenne -palkinnon voittajasta teki riippumaton
palkintolautakunta, jonka puheenjohtajana toimi arkkitehti SAFA Pekka
Salminen PES-Arkkitehdeista.
ja Vuoden Työmaa
Terminaali 2:n laajennus- ja muutoshanke sai marraskuussa myös
Vuoden
Työmaa 2021 -palkinnon.
Rakennuslehden järjestämässä kisassa työmaan keskeisiksi
vahvuuksiksi nousivat onnistuminen paitsi vaativassa hankkeessa ja
kaikissa allianssille
asetetuissa tavoitteissa myös allianssin sisäisessä
yhteistyössä, joka loi pohjan koko hankkeen onnistumiselle.
Yksikönjohtaja Ossi Inkilä SRV:ltä toteaa matkan olleen
innostava:
Allianssin työskentely on oppimisprosessi, joka tähtää
jatkuvaan parantamiseen, hukan poistamiseen ja mukana olevien
asiantuntijoiden arvostamiseen, Inkilä linjaa.
Kuva: Tuomas Uusheimo
Vuoden Työmaa -kilpailun raati kertoo arvostaneensa erityisesti
työmaan lean-periaatteiden mukaista toimintaa, joka näkyi
kehitysmyönteisyytenä sekä haluna oppia ja parantaa toimintaa.
Raati arvosti sitä, että työmaalla olivat käytössä hankkeen johtamisen
ja rakentamisen modernit työkalut ja menetelmät, ja tietomalleja
hyödynnettiin monipuolisesti. Raati nosti esille myös työmaan
onnistumisen asiakkaan asettamissa vaativissa aikataulu-, kustannusja
laatutavoitteissa sekä ympäristötavoitteiden huomioimisessa.
Ympäristöystävällisyys näkyi mm. siinä, että hankinnan
kriteereissä painotettiin toimijoita, joilla on sertifioitu
ympäristöjohtamisjärjestelmä ja tuotteita, joilla on standardin
mukainen ympäristöseloste ja sertifioitu todistus materiaalin
vastuullisesta tuotantoketjusta.
Teksti: Sami J. Anteroinen