Projektiesittelyt (vapaa-ajan ja viihtymisen rakennukset)
Joulukuussa avattu Nokia Arena Tampereella on valtava elämyskeidas
Aihio Arkkitehdit (nykyisin ARCO Tampere) on kulkenut Nokia Arenan mukana sen pitkän matkan. Arkkitehti Marika Rökman tuli hankkeeseen mukaan vuonna 2009, ja kertaa hankkeen matkan ajatuksesta toteutukseksi.
Kohdetiedot: Nokia Arena
Päätoteuttaja: SRV
Arkkitehtisuunnittelu: ARCO Tampere ent. Aihio Arkkitehdit Oy
(hankkeen pääsuunnittelija sekä arkkitehtisuunnittelu)
Johtava arkkitehtisuunnittelija: Studio Daniel Libeskind
(alueen designia ja kaupunkikuvaa koskeva suunnittelu)
Areenakonsortio: Tampereen kaupunki, LähiTapiola, OP, Ilmarinen sekä SRV
(monitoimiareenan toteutuksen ja operoinnin organisoiva ryhmittymä)
OLEN HUOMANNUT hankkeen aikana, että Tampereella on hirveästi
innostusta ja uskallusta kehitykseen. Rantatunneli, ratikka ja radan
päältä löytynyt paikka näin suurelle kohteelle ovat harvinaisia tämän
kokoiselle kaupungille, ja hankkeet ruokkivat toisiaan.
Aihio Arkkitehdeille tuli 2008 toimeksianto NCC:ltä tutkia Tampereen
radan varren kehitysmahdollisuuksia. Tampereen kaupungin Ratapihankadun
kaava oli tekeillä: kaupungin uuden syöttöliikenneväylän varrelle
oli toiveena rakentaa toimistotilaa. Toisaalta samaan aikaan YIT oli
uutisoinut siirtävänsä jäähallin Hakametsästä Sorsapuistoon, mikä synnytti
negatiivisen mediamylläkän. Kaupunkilaiset eivät halunneet pilattavan
rakasta puistoa.
Massoittelu säilyi hyvin samankaltaisena alkuluonnoksista valmiiseen rakennukseen asti.
KUVA: ANTTI HAKALA / ARCO TAMPERE
Tutkielmassamme esitimme, että eniten tilaa sekä jäähallille että toimistorakennuksille
löytyisi radan päältä. VR:n rataspesialisti Aarno Kinnunen
tutki tarvittavia tukialueita alueella, ja hän totesi ratojen olevan siirrettävissä,
että pilareille saadaan tilaa alueelle. Näin radan päälle voitaisiin
toteuttaa kansi, jäähalli ja toimistotaloja. NCC:n esitys herätti kovan poliittisen
innostuksen, koska sijainti oli lähellä rautatie- ja linja-autoasemaa, ja
samalla kaupunkia halkova rata voitaisiin peittää sen päälle muodostuvalla
uudella kaupunginosalla, kertoo arkkitehti Marika Rökman.
NCC oli tehnyt yhteistyötä aiemminkin Libeskindin toimiston kanssa,
ja esitti Libeskindin toimistolle, että kiinnostaisiko heitä lähteä hankkeeseen
kumppaniksi. WSP lähti tekemään kaavaa kaupungin kanssa
Libeskindin
toimiston massasuunnitelman pohjalta, ja kaava vahvistui
2011. Vuonna 2014 NCC vetäytyi hankkeesta ja Tampereen kaupunki
osti oikeudet Libeskindin ja Aihion suunnitelmiin. SRV vahvistui hankkeen
rahoitus- ja toteutuskumppaniksi 2016. SRV tutkitutti ja kehitytti konseptia puolentoista vuoden aikana; suurin muutos oli hotellin siirtäminen korkeimmasta
tornista areenan yhteyteen. Vuonna 2017 saatiin lupa kannelle
ja v. 2018 areenalle, ja rakentaminen pääsi alkamaan, taustoittaa
Rökman.
Haastavaa kohteessa on ollut sen sijainti radan ja teiden välissä.
Kansi on paalutettu ratojen välistä. Paaluilla lepää 2 metriä paksu
teräsbetoninen kansi, jossa on 1,6 m korkeat palkit ja 40 cm raskaasti
raudoitettua betonia. Jännevälit radan yli muodostuvat pitkiksi. Rakenteessa
on kolme porrashuonetta, jotka tukeutuvat maahan asti ja jäykistävät
rakennetta osaltaan. Torneissa korkeimmat torniosat tukeutuvat
suoraan tietynlaiseen arinarakenteeseen. Areena taas on rakennettu kannen päälle ja sen ovaali muoto johti aikamoiseen yhteensovittamiseen,
että säteittäiset pilarit saatiin osumaan kannen palkkien päälle. Areenan
rakenteessa on erilainen logiikka kuin kannen rakenteissa.
Kompleksinen julkisivu
Libeskindin toimisto on vastannut koko ulkoasusta. Massoittelu säilyi
hyvin samankaltaisena alkuluonnoksista valmiiseen rakennukseen asti.
Isoin muutos oli hotellin siirtyminen areenan maljamaisen muodon osaksi
sen päälle. Sekä Libeskindin että ARCO Tampereen mielestä tämä
paransi tilannetta. Muutos antoi areenalle dynaamisemman ulkoasun ja
lisää korkeutta, eikä se enää häpeile tornien takana, Rökman mainitsee.
Libeskindin toimisto vastasi myös kaikesta julkisivuun liittyvästä,
he piirsivät lupakuvat, ja me hyväksytimme niiden pohjalta laatimamme
toteutuskuvat Libeskindin toimistolla. Koronan myötä työmaakatselmukset
siirtyivät videoyhteyksiin ja kuviin
Alumiinisäleillä toteutettu, kompleksinen julkisivu on tärkeä rakennuksen
muodonannolle. Litteät alumiinisäleet kiertyvät ikkunoiden kohdalla
auki muodostaen valoaukkoja sälejulkisivuun. Tietyt osat julkisivun
metallivaipasta ovat vaakareiitettyä peltiä. Varsinainen julkisivu sälejulkisivun
takana on lasiseinää ja umpiosat ovat mustaa Parocia. Hotellin
osuudella seinät ovat akustisista syistä mustaa betonisandwich-elementtiseinää.
Kierteinen julkisivu nousee kohti hotellia. Alumiinisälejulkisivu suojaa
hotellin mukana kokonaisuuteen tullutta kattoterassia. Poikkeusluvan
hakeminen terassille vielä rakennusvaiheessa kannatti, ja lopputulos on
onnistunut ratkaisu. Hotellin kattoterassilta kuka vain pääsee katsomaan
kokonaisuuden arkkitehtuuria eri näkökulmasta. On kiva saada julkista
tilaa kattomaailmaan, Marika Rökman iloitsee.
On ollut ainutlaatuista ja tosi mukavaa tehdä yhteistyötä Libeskindin
toimiston kanssa 12 vuotta, ja kasvaa mukana hommaan. Isännöimme
avajaisissa Libeskindin pariskuntaa, ja hekin olivat vaikuttuneita lopputuloksesta.
Tämä on ollut ensimmäinen areena, minkä Daniel Libeskind
on toimistoineen tehnyt.
Inlook toimitti Tampereen Casinolle alakattoja. Kuvassa Inlook Blades.
Inlookin toimittama Origamikatto Tampereen Casinolla.
Haasteistakin selvittiin
Haastavinta kohteessa on ollut sen sijainti radan ja teiden välissä, sekä
rakennuspaikan ahtaus sivu- ja korkeussuunnassa. Sorin siltaa ei haluttu
uusia, ja sieltä haluttiin esteetön yhteys kannelle. Kaiken tekniikan mahduttaminen
vesitiiviin kansirakenteen ja lattiapinnan väliin aiheutti hieman
paineita ja haasteita sekä suunnittelulle että työmaalle. Perinteisesti
viemäröinti ja aputilat on toteutettu kellarikerroksiin, areenalla siellä kulkee
junia. Rakenne on ollut akustisesti todella haastava, kuinka maljatilaan
saadaan musiikkikonsertin vaatimukset täyttävät olosuhteet ratojen
päälle, Rökman pohtii.
Hankkeessa on ollut ilo olla mukana, ja kohteessa on ollut poikkeuksellisen
suuri määrä osapuolia ratkomassa ongelmia sekä suunnittelun
että toteutuksen puolella. Hankkeessa oli ammattitaitoista ja mukavaa
porukkaa kaikissa organisaatioissa. Säännölliset suunnittelu ja yhteensovituskokoukset
olivat välttämättömiä, että kaikki matkan varrella tulleet
muutokset saatiin pysymään aikataulussa ja kustannusraameissa. Tietomalli
piti siirtää matkan varrella Daluxiin, koska valtavassa hankkeessa
muodostui tärkeäksi päästä katsomaan yleiskuvaa yhteensovituksia varten,
eikä Solibri enää jaksanut pyörittää suurta mallia. Asuinkerrostalojen
asuntojen ja hotellihuoneiden toistoa lukuun ottamatta kohteessa ei kerta
kaikkiaan ole toistuvia kappaleita, vaan kaikki on uniikkia.
Lapland Hotels aulan kattorimoitukset valmisti ja asensi Royal Kalusteet Oy.
6. krs. aitioiden kiintokalusteet ja pöydät valmisti ja asensi
Royal Kalusteet Oy.
4. krs. aitioiden kiintokalusteet valmisti ja asensi Royal Kalusteet Oy.
KUVA: ROYAL KALUSTEET OY
Uusi urbaani alue
Nokia Arena näkyy hienosti etelästä päin Tampereelle tullessa. Rakennukset
näkyvät yllättävän moniin suuntiin kaupunkirakenteessa, ja maailmanluokan
kohde muodostuu osaksi vanhojen talojen muodostamaa kaupunkikuvaa.
Kun kävelee Ratapihankatua tai kannella tornien välissä,
huomaa miten urbaani alueesta tuli verrattuna muuhun Tampereeseen,
Rökman pohtii.
Itse kaipaan kokonaisuuteen vielä pohjoiskantta, kun hankkeesta on
toteutettu vasta puolet. Kokonaisuus on minun silmääni vielä vähän keskeneräinen.
Pohjoiskansi ja asemakeskuksen alue täydentävät kokonaisuuden,
ja yhteydet saadaan toimimaan paremmin kaupunkirakenteessa.
Nyt areena on paikallaan hieman ahtaasti. Alkuperäisessä suunnitelmassa
viisi tornia muodostavat sen jatkoksi kruunumaisen kaaren, jossa
tornien yläpinnat kääntyvät sisäänpäin. Tätä ei pääse kahden tornin kanssa havaitsemaan. Pian on myös tulossa katselmus, jossa säädämme
räystäsvalaistusta, jotta kokonaisuus toimii iltaisin paremmin.
Areenan aitioiden ja ravintolatilojen kalusteet ja valaisimet /
Albatrossi Tuote Oy.
Sisätilojen neutraali värimaailma ja poikkeava valaistus
Kun siirrytään rakennukseen sisälle, pidän pääaulasta, jonka kautta
ohjataan rakennuksen kaikki liikenne, Rökman sanoo ja jatkaa: Aulan
isot, leveät portaat liukuportaineen, näkymät yläkerroksiin ja ulos lasiseinien
kautta, pilari-palkkirakenteen opasteet muodostavat samaan aikaan
kompleksisen ja avaran paikan.
Käytävä- ja aulatilojen alakattoon ja valaisuun haluttiin perinteistä poikkeava ratkaisu.
Areenan julkisten tilojen värimaailma haluttiin pitää neutraalina ja
tummana, lukuun ottamatta ohjaavia sisäänkäyntien kirkkaita sinisiä ja
wc-tilojen punaisia värejä. Tämä muodostaa hyvän taustan lukuisten eri
toimijoiden tiloihin tuomille valomainosten ja värien kirjolle. Areenalla liikkuessa
kohdat, joista näkyy ulos auttavat hahmottamaan missä päin
rakennusta on menossa, Rökman mainitsee.
Areenan aitioiden ja ravintolatilojen kalusteet ja valaisimet /
Albatrossi Tuote Oy.
Käytävä- ja aulatilojen alakattoon ja valaisuun haluttiin perinteistä
poikkeava ratkaisu. Aihio Arkkitehdit suunnitteli 2 x 2 m kokoisen teräsverkkoelementin,
jonka laitoihin Performance in Lightning Oy Finland
toteutti LED-profiilivalaisimet kahdelle sivulle kulmaan. Ratkaisu tuo aulaja
käytävätiloihin avaruutta ja persoonallisen ilmeen. Arkkitehti Marika
Rökman pitää ratkaisua onnistuneena.
Tero Bastman kuvaa elementtivalaisimien toteutusta: Inlook toteutti
arkkitehdin suunnitteleman alakattolautan. Lautta, sen kasaus ja asennus
työmaalla suunniteltiin huolellisesti. Lauttoihin tehtiin valmiit kiinnitysreiät
ja paikat, valaisin sovitettiin istumaan mittoihin täydellisesti, ja työmaalle
kahden metrin kankina toimitetut asennusvalmiit valaisimet asennettiin
työmaalla paikalleen. Valmiiksi asennetut liitosjohdot pikaliittimineen tekivät
kasauksesta ja asennuksesta nopeaa. Ratkaisu pysyi hyvin työmaan
tiukassa aikataulussa ja SRV:n kustannusohjauksessa.
Alakattolauttojen valaistus on DALI:lla himmennettävissä, ja Helvarin
Digidim grafiikkapohjainen ohjausjärjestelmä mahdollistaa areenan monipuoliset
valaistus tarpeet, täydentää sähkösuunnittelija Markus Tretjakov
Rambollilta.
Näyttävä kokonaisuus
Marika Rökman jatkaa : Varsinainen maljatila on vaikuttava, kun se on
niin iso. Avajaisissa oli upeaa nähdä 15 000 ihmistä vetävä tila kerrankin
täynnä väkeä. Tuntui että tamperelaiset ottivat areenan hienosti omakseen,
ja koronan jälkeen korostui, että tällainen hanke saatiin tehtyä ja
päästiin porukalla nauttimaan siitä.
KUVA: ANTTI HAKALA / ARCO TAMPERE
Inlook Raft leijuva-alakatto Nokia Arenalla.
Areenassa on kiinnostavaa, kuinka eri toiminnot limittyvät siinä keskenään.
Areenassa on kiinnostavaa, kuinka eri toiminnot limittyvät siinä keskenään.
Neljännessä kerroksessa maljatilaan avautuu aitioiden kehä ja eteläpäässä katsomoravintola, josta voi seurata peliä. Kuudennessa
kerroksessa on pohjoispäädyssä lisää areena-aitioita sekä iso areenalounge;
tämä kokonaisuus valmistui vasta tammikuussa. Vastaavasti
hotelli limittyy kokonaisuuteen ja hotellin viidennen kerroksen
konferenssikeskus antaa Areenan yhteydessä erityisiä mahdollisuuksia
tapahtumille. Hotellin katsomotilaan aitioparvekkeiltaan avautuvat
hotellihuoneet olivat haastavia toteuttaa mutta mahdollistavat erityisiä
kokemuksia, Rökman päättää.
Teksti: Mari Jauhiainen
Kuvat: Sami Saastamoinen