Projektiesittelyt (matkailu ja kulttuurirakennukset)
Sibeliustalo soitti alkutahdit muutokselle
Puurakentamisen renessanssin aloittanut kansallinen ikoni sai rakkaudella tehdyn kauneuskäsittelyn Lahdessa
Lari Järnefelt
Viime vuonna 20 vuotta kellottanut Sibeliustalo tempaisi juhlavuoden kunniaksi. Perusparannustyöt sulkivat Sibeliustalon Pääsalin ovet kesällä, kun konserttisalin lattia, lava sekä penkit uusittiin. Lisäksi Sibeliustalon kongressisiiven sataman puoleiselle seinustalle rakennettiin toinen sisäänkäynti kokous- ja kongressivieraiden käyttöön.
Kohdetiedot: Sibeliustalo
Arkkitehtisuunnittelu (2000): Arkkitehtityöhuone Artto Palo Rossi Tikka Oy, suunnittelijat Hannu Tikka ja Kimmo Lintula
Sisustussuunnittelu: Arkkitehtityöhuone Artto Palo Rossi Tikka Oy, suunnittelija Markku Liukkonen
Uuden sisäänkäynnin arkkitehtisuunnittelu (2020): Arkkitehtityöhuone APRT Oy, suunnittelijat Hannu Tikka ja Miika Jokelainen
Ideana oli ottaa talo entistä monipuolisemmin ja tehokkaammin
käyttöön, sillä vanhassa systeemissä oli huomattu hienoista kitkaa.
Kongressisiivessä sijaitsevia kokoustiloja ei nimittäin voinut myydä samanaikaisesti,
mikäli Metsähallissa oli yksityistilaisuus, koska kulku kongressisiipeen
tapahtui juuri Metsähallin kautta. Useampi yhtäaikainen tilaisuus
myös ruuhkautti ajoittain pääsisäänkäynnin luona sijaitsevat aulatilat.
Uuden sisäänkäynnin yhteyteen haluttiin myös uudenlainen aulatila,
joka soveltuisi myös pienempiin juhla- ja cocktailtilaisuuksiin. Se myös
saatiin: uusi, yhteensä 125 m² käsittävä tila sopii noin 100 henkilön juhlaja
cocktailtilaisuuksiin ja sitä myydään niin yritys- kuin yksityiskäyttöön.
Tilan alle on rakennettu myös kauan kaivattua lämmintä varastotilaa.
Tontulle tonttia?
Metsänhaltijaksi nimetty tila on saanut nimensä Sibeliuksen teoksen
mukaan, ja se jatkaa näin Sibeliustalon kokoustilojen metsäaiheista nimisarjaa.
Merkittävä sinfoninen runo Metsänhaltija oli ollut tuntemattomuudessa
lähes 100 vuoden ajan, kunnes Sinfonia Lahti esitti sen vuonna
1996 Vuosisadan ensi-ilta -nimisessä konsertissa runsaslukuisen kansainvälisen
lehdistön läsnä ollessa.
Oman esteettisen lisänsä tuo kongressisiipeä nyt koristava lahtelaislähtöisen
taiteilijan Ville Rädyn Sibeliustaloa kuvaava teos, joka tilattiin
20-vuotisjuhlan kunniaksi.
Kuva: Ilkka Siitari / Koko Lahti Oy
Paluu mieliprojektin pariin
Sibeliustalon aikoinaan – yhdessä Kimmo Lintulan kanssa – suunnitellut
arkkitehti Hannu Tikka oli mukana päivitysprojektissa. Tikka suunnitteli
kongressisiiven uuden sisäänkäynnin apunaan Miika Jokelainen. Tikka oli
lisäksi mukana Pääsalin perusparannustöiden suunnittelussa.
Kyseessä oli sinänsä pieni laajennus, mutta silti varsin haastava
suunnitella, lähtien ihan paloturvallisuudesta ja esimerkiksi räystäiden ja
julkisivun yhteenpelaamisesta, toteaa Tikka. Remontista ja rakentamisesta
vastasi Lahden Tilakeskus.
Kaikki kuitenkin rullasi eteenpäin sangen mallikkaasti ja Tikka oli erityisen
mielissään päästessään jälleen työskentelemään rakkaan rakennuksen
kanssa. Hannu Tikka ja Kimmo Lintula osallistuivat 20 vuotta
aikaisemmin Sibeliustalon arkkitehtikilpailuun työllään, jossa luontometafora
oli keskeisellä sijalla.
Sijainti Vesijärven rannalla oli iso osa kokonaisuutta ja sitten tietenkin
se, että talo tehdään puusta, mikä oli julkisen rakentamisen puolella aikamoinen
harvinaisuus vielä silloin.
Kuva: Ilkka Siitari / Koko Lahti Oy
Metsä eka, metsä vika
Talon suunnittelun päällimmäisenä innoituksena olikin – kuinkas muuten
– suomalainen metsä. Metsä on tarjonnut suomalaisille metsäläisille
aina ravinnon ja raaka-aineen, mutta siihen liittyy myös jotain enemmän:
metsä ankkuroi ja kohottaa samanaikaisesti, ja rauhoittaa paatuneimmankin
cityihmisen silkalla olemuksellaan.
Kolmas suunnittelun lähtökohta oli rakennuspaikan teollinen historia:
vanhojen tiilirakennusten rosoisen mutkaton estetiikka. Näin oli kasassa
paketti, jossa oli luonnonarvoja urbaanilla twistillä.
Sibeliustalo onnistui saamaan Suomen metsäteollisuuden tuen puolelleen
ja talo nimettiin puurakentamisen lippulaivaksi. Valmistuessaan
Sibeliustalo oli Suomen suurin julkinen puurakennus sataan vuoteen.
Taustajoukot erityisesti metsäteollisuuden puolella olivat tehneet paljon
työtä, jotta tällainen projekti voitiin toteuttaa, Tikka kiittelee. Kun
taloa tehtiin, tuli vahvasti sellainen tunne, että jotain erikoista on nyt syntymässä.
Kuva: Ilkka Siitari / Koko Lahti Oy
Edelleen säväyttävä
Sibeliustalon lähes 90 000 m3:n rakennuskompleksi koostuu neljästä elementistä:
saneeratusta puusepäntehtaasta, salirakennuksesta ja näitä yhdistävästä
Metsähallista sekä lasikäytävällä yhdistetystä kongressisiivestä. Kaikissa
uusissa osissa kantavana rakenteena on puu – joka säväyttää yhä edelleenkin
Kyllä voi sanoa, että todella kauniisti on taloa pidetty. Se on erittäin hienossa
kunnossa, toteaa Tikka, joka myöntää piipahtavansa talossa useamman
kerran vuodessa.
Lahden kaupungin omistamasta Sibeliustalosta on tullut ikoni, jossa
vierailee vuosittain lähes 200 000 konsertti- ja kokousvierasta. Talo on
tutkitusti Lahden tunnetuin matkailukohde, jonka valttikorttina on – ainutlaatuisen
puuarkkitehtuurin lisäksi – Pääsalin legendaarinen akustiikka.
Tavallaan Sibeliustalosta tuli lähtölaukaus modernille, arkkitehtuurisesti
kunnianhimoiselle puurakentamiselle, jota vaikkapa Oodi edustaa
myös. Tikka kokee, että talo syntyi onnellisten tähtien alla ja arvostus on
vain noussut vuosi vuodelta:
Suunnittelussa ja rakentamisessa oli intohimoa, jonka uskon välittyvän.
Saimme Kimmon kanssa suunnitella myös talon kiinto- ja irtokalusteet,
joka on sekin harvinaista vastaavissa projekteissa.
Kuva: Ilkka Siitari / Koko Lahti Oy
Projekti maaliin tyylillä
Sibeliustalon tekninen johtaja Jukka Kaunisto tuntee talon koko 20-vuotisen
taipaleen hyvin, sillä hän on kuulunut kalustoon alusta asti. Kaunisto
katselee remonttia hyvillä mielin: lopputulos on erittäin onnistunut ja tekee
kunniaa talon hengelle ja historialle.
Sibeliustalon Pääsalin akustiikka on maailmankuulu, joten salin
materiaalivalinnat täytyi ottaa erittäin tarkkaan huomioon. Tässä myös
onnistuttiin, toteaa Kaunisto.
Kesäksi kaavailtu remontti pääsikin alkamaan jo huhtikuussa, kun
korona hiljensi talon. Konserttisalin lattia hiottiin hienoksi ja pääsaliin saatiin
uudet tuolit, joissa on vähän enemmän muotoa, arvioi Kaunisto.
Lisäksi lava uusittiin ja sinne tehtiin varaus orkesterikorokkeelle.
Vuodenvaihteessa alkoi olla valmista, myös uuden sisäänkäynnin
osalta. Nyt talo odottaa vain ihmisiä tutustumaan ja ihastumaan taloon
uudestaan.
Jahka koronasta päästään, kannattaa tulla käymään, vinkkaa Kaunisto.
Sibeliustalon akustiikka
- akustiikan suunnittelusta vastaa amerikkalainen Russel Johnson ja Artec Consultants Inc.
- salin kenkälaatikkomuoto ja sen sisällä ovaalin muotoinen yleisöja esiintymistila on akustinen optimiratkaisu
- säädeltävä akustiikka muodostuu esiintymislavan päällä olevasta, nostettavasta ja laskettavasta kanoopista, salin sivuilla olevista, kaikukammioihin aukeavista 188 akustisesta ovesta sekä villakangasverhoista (2,7 km)
- salin uritettu seinäpinta hajottaa heijastuvia ääniä. Näyttämöparven taakse varattiin paikka konserttiuruille, jotka saatiin vuonna 2007
- salin värimaailma muodostuu grafiitinharmaasta, luonnonvalkoisesta ja vanhan jousisoittimen punaisesta
- lattia on öljyttyä ja lämpökäsiteltyä savukoivuparkettia
- ulkoseinien julkisivulasin taakse kätkeytyvät massiiviset seinäelementit, joissa eristävinä kerroksina kertopuulevyjen välissä toimivat hiekka (18 cm:n leveydeltä) ja mineraalivilla. Saliosan kaikki kantavat rakenteet ovat liimapuurakenteita
Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuva: Lari Järnefelt