Runko ja rakennustuotteet (ikkunat, julkisivutuotteet)
Julkisivuremontti vaatii monenlaista osaamista
Kuva: Lasivuorimaa Oy
Julkisivuremontit ovat korkealla monen taloyhtiön prioriteettilistalla – eikä syyttä. Visuaalisten seikkojen lisäksi huomiota kiinnitetään esimerkiksi energiatehokkuuteen ja siihen, että kokonaisuus on toimiva paketti, joka palvelee talon asukkaita vuosikymmeniä eteenpäin.
Alan äänenkannattaja Julkisivuyhdistys vietti
25-vuotisjuhlagaalaa marraskuussa 2020. Samalla julkistettiin
Julkisivuteko-palkinnot, joista arkkitehtuurisarjan voiton pokkasi
Huttunen-Lipasti Arkkitehdit Oy. Perusteluissa todettiin, että
arkkitehtitoimisto on suunnittelukohteissaan käyttänyt eri materiaalien
ominaisuuksia laadukkaasti hyödyksi vuosien ajan. Lisäksi toimiston
suunnittelutöissä on arkkitehtoninen kokonaisuus hallittua,
yksityiskohtien suunnitteluun on paneuduttu huolella ja myös usein
innovatiivisesti pyritty ja onnistuttu kehittämään jotain uutta.
Partneri Risto Huttunen kertoo, että yrityksen 22-vuotisen taipaleen
aikana arkkitehtitoimisto on ollut mukana useissa erityyppisissä
julkisivuremonteissa. Samalla taloyhtiöiden tietoisuus julkisivuasioista on
ilahduttavasti noussut. Tämä näkyy esimerkiksi halukkuutena panostaa
arvotalojen entisöintiin:
Esimerkiksi meillä on nyt Helsingin keskustassa meneillään kaksi
peruskorjaus- ja laajennusprojektia, joissa isossa roolissa on palauttaa
50–60 vuotta vanha julkisivu vanhaan loistoonsa.
Kuva: Lasivuorimaa Oy
Kuuluuko ratikan kolina sisään?
Huttusen mukaan taloyhtiöt ovat jo varsin valveutuneita
energiatehokkuusasioiden suhteen ja innoissaan mahdollisuudesta
käyttää lisäeristeitä. Samoin on ikkunoiden laita:
Jos ajatellaan vanhoja kaksikerroslaseja, niin eristysja
desibeliasiat ovat ihan eri maailmasta kuin tänä päivänä.
Ikkunatuotteet ovat menneet paljon eteenpäin, hän pohtii.
Useimmissa Huttunen-Lipastin suunnittelemissa
julkisivuremonteissa uusitaan ikkunat vanhaa kunnioittaen aina
detaljitasolta lähtien. Näin saadaan aikaan kokonaisuus, missä
mikään ei osu silmään.
Kotkalainen Lasivuorimaa Oy valmistaa ikkunoita puu- ja
alumiiniprofiileilla, lasi-alumiinijulkisivuja, lasiterasseja, lasikaiteita ja
muita lasituotteita mittojen mukaan. Toimitusjohtaja Esa Kujanpää
kertoo, että puu- ja alumiini-ikkunoiden suhde on noin 50–50.
Puuikkunoissa olemme erikoistuneet perinneikkunoihin, joita
tehdään 95 % kaikista puuikkunoista.
Kuin aikakoneella matkustaisi
Perinneikkunoilla on menekkiä etenkin Helsingin kantakaupungissa,
jossa arvokohteiden julkisivuja entisöidään tasaiseen tahtiin.
Tilanne voi olla vaikkapa sellainen, että satavuotiaaseen
arvotaloon on tehty ikkunaremontti 1950- tai 60-luvulla. Meidän
tuotteellamme palautetaan se alkuperäinen, 1900-luvun alun
estetiikka, vanhoine värisävyineen kaikkineen. Samalla päästään
parantamaan äänen- ja lämmöneristävyyttä nykyaikaisella
lasitekniikalla, Kujanpää kuvailee.
Vuositasolla Lasivuorimaa Oy on mukana noin 8–10 julkisivuremontissa.
Kotkan tehtaalta lähtee maailmalle 5 000 –10 000
ikkunaa vuodessa.
Kujanpään mukaan arkkitehdit ovat aika hyvin kärryillä siitä, millaisia
mahdollisuuksia perinneikkunapuolella on – mutta tämä keskustelunyhteys
on silti kriittisen tärkeä.
Me voimme tarjota tietoa ja neuvoja suunnittelijoille, joiden erikoisalaa
perinnerakentaminen ei välttämättä ole, hän linjaa. Helsingin kohteiden
lisäksi Lasivuorimaa on ollut mukana toteuttamassa julkisivuremontteja
myös esimerkiksi Tampereen ja Turun historiallisissa miljöissä.
Esimerkiksi Turun Kakolanmäen projektiin meni meiltä yli tuhat
ikkunaa.
Jahkailu ei kannata loputtomiin
Kujanpään mukaan tarve uusille ikkunoille on monessa paikassa ilmeinen
– vanhat ikkunat ovat lähes lahoamispisteessä, vuotavat useammasta
paikasta ja ovat kaikkea muuta kuin katseenkestävät. Tällöin auttaa
suunnitelmallinen ote:
Kun on julkisivuremontin aika, se täytyy ensin suunnitella hyvin ja
sitten toteuttaa ajatuksella ja huolellisesti alusta loppuun. Putkiremontin
veroinen koitos se ei kuitenkaan ole, joten liikaa ei kannata hermoilla,
hän rohkaisee.
Lasivuorimaalla sähköpostiin kilahtelee yhteydenottoja nyt tasaiseen
tahtiin. Syykin on selvä:
Suomalainen kiinteistökanta on sen verran varttunutta, että julkisivuremontti
on tullut ajankohtaiseksi monessa talossa. Se näkyy
lisääntyneessä tarjouspyyntöjen määrässä, Kujanpää arvioi.
Markkinajohtaja vannoo yhteistyön nimeen
Mikko Vermas on Pihla Groupin taloyhtiömyynnistä vastaavan liiketoimintayksikön
vetäjä. Hänen mukaansa taloyhtiöiden hallituksessa osataan
usein pyytää nimenomaan Pihla Groupin tuotetta – kuten Pihlaa,
Tiiviä tai saman konsernin Sydänpuu-puuikkunoita – tai sitten maalisyöttö
tulee isännöitsijältä, suunnittelijalta tai rakennusliikkeeltä.
Meillä on ammattikumppanit, joiden kanssa teemme jatkuvaa
yhteistyötä julkisivuremonttien suhteen, Vermas kertoo.
Pihla Group Oy on Suomen ikkunamarkkinoiden suurin toimija,
joka on toimittanut ikkunoita satoihin tuhansiin asuntoihin. Vermaksen
mukaan Pihlalle on kunnia-asia toimia taloyhtiöiden uskottuna neuvonantajana
ja auttaa näitä valitsemaan juuri oikeat ratkaisut remonttiinsa.
Tässä prosessissa on tietenkin ratkaisevan tärkeää, että investointipäätös
tehdään riittävin tiedoin. Yksilön ja yhteisön tarpeista se lähtee,
Vermas kuvailee.
Kuva: Pihla Group Oy
Innovaatiokärjellä kohti parempaa laatua
Tiivis yhteistyö suunnittelijakentän kanssa on niin ikään yksi Pihla Groupin
vahvuuksista. Vermas huomauttaa, että yhtiön ammattilaisilla on
paljon asiantuntemusta ikkunaratkaisuista – ja sitä suunnittelijat osaavat
arvostaa.
Teknologiat ja ratkaisut kehittyvät koko ajan ja me tahdomme
tuoda kentälle ajantasaista tietoa eri mahdollisuuksista, hän linjaa. Me
tuomme vuosittain uusia tuotteita markkinoille ja haluamme kertoa niiden
ominaisuuksista.
Yksi talon tuore innovaatio on Antennilasi, joka ohjaa mobiiliverkkojen
signaalit asunnon sisälle ja poistaa datanopeuksia hidastavan julkisivuvaimennuksen.
Antennilasin salaisuus on lasin pinnoitteeseen työstetty
kapea ja lähes näkymätön antennikuvio lähellä ikkunan reunaa.
Kuva: Pihla Group Oy
Koronakurimuksen helpottaja
Vermas huomauttaa, että koronapandemian aikana rajusti lisääntynyt
etätyö näkyy myös kodeissa uudenlaisina vaatimuksina – ja Antennilasi
vastaa huutoon tekemällä kodista 5G-valmiin ja mahdollistamalla vakaat
ja nopeat yhteydet.
Antennilasi on aivan uusi tuote, joka on herättänyt jo kovasti kiinnostusta,
tietää Vermas.
Yhteistyössä kotimaisen antenniteknologian huippuasiantuntijan
StealthCase Oy:n kanssa kehitetty Antennilasi nappasi marraskuussa
British
Glass -kilpailussa Vuoden innovatiivisin ratkaisu -palkinnon.
Teksti: Sami J. Anteroinen