Sisustussuunnittelu
Sisäpinnat ja tilaosat
Toimitilauudistus kaikilla mausteilla
Yritysasiakkaiden vaatimustaso lopputuloksen suhteen ja suunnittelijoiden tietoisuus eri toteutusmahdollisuuksista ovat jatkuvasti nousussa, asiantuntijat kertovat
Kuva: Ari Nurmela
Toimitilojen sisustus ja toimivuus vaikuttaa suuresti työn teon mielekkyyteen, toiminnan tehokkuuteen ja asiakasviihtyvyyteen. Ympäristön viihtyvyydellä ja sisustuksen fokusoinnilla voidaan tehokkaasti vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen ja mielialaan eri tiloissa.
Toimitilojen sisustus ja toimivuus vaikuttaa suuresti työn
teon mielekkyyteen, toiminnan tehokkuuteen ja asiakasviihtyvyyteen.
Ympäristön viihtyvyydellä ja sisustuksen fokusoinnilla voidaan tehokkaasti
vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen ja mielialaan eri tiloissa, Vihinen
pohtii.
Vihisen mukaan useimmilla toimialoilla keskimäärin 3–5 vuoden välein
uudistuva toimitilailme tukee yritystoimintaa ja vaikuttaa hyvin positiivisesti
asiakasviihtyvyyteen ja -pysyvyyteen ja lisäksi edesauttaa työntekijöiden
työhyvinvointia.
Kun toimitilat ovat viihtyisät ja ilme on ajan hengen mukainen, se
kertoo siitä, että yritys on valmis panostamaan asiakkaiden ja työntekijöidensä
viihtyvyyteen. Parhaassa tapauksessa toimitilat voivat myös tarjota
kilpailuetua muihin alan tekijöihin verrattuna yksinkertaisesti sillä, että
erottuu muista.
Ei aina raskaimman kautta
Vihinen tietää, että kaikki yritykset eivät suinkaan päivitä toimitilojaan
muutaman vuoden välein – eikä kaikkien kohdalla se välttämättä olekaan
tarkoituksenmukaista. Hän kuitenkin huomauttaa, että toimitilauudistuksen
ei tarvitse olla totaalinen muutos:
Myös ihan pieniä asioita tekemällä voidaan tilaa uudistaa.
Vihisen mukaan ns. ajattoman ilmeen suunnittelu voi olla hyvä idea,
sillä se kestää kauemmin aikaa, mutta viihtyvyyden ja asiakaspysyvyyden
kannalta myös ajatonta ilmettä on hyvä maustaa aika ajoin – edes pienellä
twistillä.
Kuva: Pixmill Group Oy
Vihisen asiakkaat ovat viime aikoina kyselleet esimerkiksi värien ja
orgaanisten muotojen perään. Myös luontokuvia halutaan toimitiloihin:
Luonnonläheisyys on iso trendi, koska luontokuvat alentavat stressitasoja
ja viestivät tiettyä rauhaa.
Kuvien koko on vuosien varrella kasvanut, kun teknologia on kehitty
Tilaa voidaan uudistaa jo pieniä asioita tekemällä.
Aisteille rauhaa!
Toinen vahva trendi on toimitilojen aistiesteettömyys: sattuuko valo silmiin?
Tuoksuuko tapetti liian vahvasti? Ovatko korvat koetuksella konttorilla?
Aistiesteetön sisustaminen lähtee yrityksissä työntekijöiden haastatteluista:
millaisen työympäristön kukin tarvitsee pystyäkseen tekemään
työnsä mahdollisimman hyvin? Toiset meistä ovat erilaisille ärsykkeille herkempiä
kuin toiset, mutta kaikki on otettava huomion.
Entäs sitten asiakkaiden avoimuus uusille ratkaisuille? Löytyykö kykyä
heittäytyä? – Vihinen vastaa, että rohkeus vaihtelee toimialasta ja yrityksestä
toiseen: yksi firma on kenties mukavuudenhaluinen ja haluaa pitää
vanhasta tyylistä kiinni, kun toinen haluaa repäistä ja näyttää sisustuksen
kautta.
Suunnittelijan tehtävänä on esitellä vaihtoehtoja ja kenties auttaa
asiakkaita
rikkomaan tiettyjä kaavoja.
Viisi metriä leveä kuva
PixMill Group Oy on erikoistunut tekemään korkealaatuista suurkuvatulostusta
mm. yrityksille, organisaatioille, kunnille, kauppakeskuksille ja
myymälöille. Liiketoimintajohtaja Sami Pulkkinen kertoo, että toimitilamarkkinassa
mennään pitkälti vanhoilla nuoteilla – mutta jotain lisämaustetta
tulee mukaan aina.
Hyvinkin erilaista grafiikkaa ja esimerkiksi luontokuvia hyödynnetään
paljon ja pohja tapaa olla vaalean hillitty, hän kuvailee.
Kuvien koko on vuosien varrella kasvanut, kun teknologia on kehittynyt.
Esimerkiksi meillä tulostusleveys on 5,05 metriä, toteaa Pulkkinen.
Toisaalta jos kuvalla on leveyttä viisi metriä ja pituutta 20 metriä, asennusongelma
on se akuutein pulma, ei tulostustekniikka.
Suurtulostus on kuitenkin hyvä vaihtoehto, kun halutaan välttää
kuvapinnan saumoja – ja monelle asiakkaalle se on tärkeää.
Uutuutena antibakteeriset kalvot
PixMillin työsarka on tyypillisesti tiivistä yhteistyötä asiakkaan ja suunnittelijan
kanssa.
Tavallinen kuvio on se, että asiakkaalla on joitakin ideoita, joita sisustussuunnittelija
jalostaa eteenpäin. Sitten suunnittelija ottaa yhteyttä meihin
ja kysyy, pystyttekö toteuttamaan.
Pulkkisen mukaan suunnittelijat tietävät tänä päivänä jo varsin hyvin,
millaisia tulosteita pystytään toteuttamaan ja mille materiaalille.
Kun uusia materiaaleja tulee, pyrimme kertomaan niistä suunnittelijoille
heti. Tällaisia ovat vaikkapa korona-aikakaudelle hyvin soveltuvat
antibakteeriset kalvot.
Kuvio kuin kuvio onnistuu
Talosta löytyy myös jyrsimiä, joilla saadaan tehtyä materiaaliin – kenties
puu tai muovi – kirjaimia taikka joku tietty symboli (esimerkiksi nuoli tai
sydän).
Suurtulostus on hyvä vaihtoehto, kun halutaan välttää kuvapinnan saumoja.
Pulkkisen mukaan jatkuva viestintä suunnittelijoihin päin on tärkeää,
koska vaikka ehdotettu ratkaisu ei sopisikaan juuri tiettyyn projektiin,
suunnittelija voi hyvinkin lämmetä ajatukselle viiveellä ja ottaa yhteyttä
myöhemmin.
Pulkkisen mukaan jatkuva viestintä suunnittelijoihin päin on tärkeää,
koska vaikka ehdotettu ratkaisu ei sopisikaan juuri tiettyyn projektiin,
suunnittelija voi hyvinkin lämmetä ajatukselle viiveellä ja ottaa yhteyttä
myöhemmin.
Kuva: Acusta Oy
Yritykset ottavat akustiikan vakavasti
Yrittäjä, muotoilija Marko Ståhlstedt Acusta Oy:stä on 15-vuotisen uransa
aikana huomannut, että yritysten kiinnostus toimivaan akustiikkaan toimitiloissa
on jatkuvasti kasvanut. Melu ja puheyksityisyyden puute ovat ne
yleisimmät sisäympäristön haittatekijät avotoimistoissa – ja ongelmat ovat
vain lisääntyneet avotoimistojen yleistyessä.
Häiritsevät äänet vaikuttavat negatiivisesti työntekijöiden tuottavuuteen
ja yleiseen viihtyvyyteen. Tämän vuoksi tarjouspyynnöissä pyydetään
tätä nykyä ottamaan akustiikka-asiat paremmin huomioon, hän tietää.
Acusta Oy on akustisiin sisustusratkaisuihin keskittynyt yritys, joka
parantaa asumisen, työympäristön ja julkisten tilojen viihtyvyyttä. Acusta
suunnittelee ja valmistaa akustisia sisustustuotteita, jotka liittyvät harmonisesti
nykyaikaiseen tilaan. Akustoiviin tuoteratkaisuihin kuuluvat mm.
tilanjakajat lattialle, ripustettavat tuotteet, pöytäseinäkkeet ja akustiikkalevyt
seinälle ja kattoon.
Nouseva segmentti on akustoivat valaisimet, jotka ovat jo käytössä
maailmalla, mutta eivät juuri Suomessa vielä. Akustoiva valaisin hyödyntää
pehmeitä materiaaleja ja sen runko ja rakenne on ajateltu akustiikan
ehdoilla.
Kierrätysmuovipulloista hittimateriaali
Ståhlstedtin mukaan akustiikkasuunnittelun keskeiset tekijät ovat käyttäjälähtöisyys,
innovatiivisuus, kestävä kehitys ja kierrätettävät materiaalit.
Lisäksi tuotteissa pitää kiinnittää erityisesti huomiota muotoilun ajattomuuteen,
tekniseen laatuun, modulaarisuuteen sekä räätälöitävyyteen,
hän listaa. Kotimaisuuskin on valttia ja esimerkiksi Acustan tuotteet on
suunniteltu ja valmistettu Suomessa.
Yrityksen tuotteiden materiaali on valmistettu kierrätysmuovipulloista
(PET) ja osin uusista kuiduista. Materiaali on uudelleen kierrätettävissä ja
sille on myönnetty Allergia- ja astmaliiton tunnus M1.
Kosketettaessa PET-materiaali tuntuu huovan kaltaiselta. Moni hämmästyykin
kuullessaan materiaalin alkuperästä, hän toteaa ja lisää, että
PET-tuotteet ovat pölyämättömiä eivätkä sisällä ympäristöön haitallisia
aineita vapauttavaa lasi- tai kivivillaa.
Laastariratkaisuja näkee yhä
Vaikka asiakkaiden ja suunnittelijoiden tietämys akustiikasta on parantunut
vuosien varrella, tulee edelleen vastaan tapauksia, joissa akustiikka
on se vihoviimeinen asia, jota ryhdytään miettimään. Tällöin voi olla houkutus
tehdä vähän sinnepäin, heittää seinälle pari akustiikkalevyä ja
todeta, että valmista tuli.
Esimerkiksi julkisen tilan kohdalla huomaa usein, että akustiikkaratkaisut
ovat näennäisiä tai puuttuvat kokonaan.
Ståhlstedt on tyytyväinen siihen, että toimistoakustiikalle saatiin uudet
määräykset pari vuotta sitten kehitystä ohjaamaan: nyt esimerkiksi jälkikaiunta-
aika ei saa ylittää 0,60 sekuntia. Uusissa kohteissa nämä asiat
huomioidaan jo varsin hyvin, saneerauskohteissa ei aina.
Häiritsevät äänet vaikuttavat negatiivisesti työntekijöiden tuottavuuteen.
Kuva: Acusta Oy
Akustiikkalevystä on moneksi
Johanna Paganus art4u:sta kertoo, että yritys tekee toimitilaprojekteja
opasteista sisustukseen. Opastemestarit ja art4u ovat samaa yritystä,
joten toimitilaprojekteissa meiltä tilataankin usein opasteet ja sen jälkeen
akustointi ja lasikalvotukset, Paganus kertoo.
Varsinkin akustisia sovelluksia on talossa kehitelty paljon viime
aikoina. Käytämme tuotannossamme useita erilaisia akustiikkalevyjä.
Perinteiset kivivillalevyt Parocilta ja Ecophonilta ovat etenkin toimitiloissa
isoina pintoina hyvä ratkaisu, toteaa Paganus ja lisää, että levyihin saadaan
tulostettua yksiväristä tasaista pintaa tai valtavankokoisia, usean
levyn paneeleista tehtyjä kuvakokonaisuuksia.
Teemme myös asennuksia näille.
Paganus nostaa erikseen esiin Konton turvelevyn, joka on tehty kauniista,
hieman rouheapintaisesta materiaalista. Sille tulostuvat kauniisti
mustavalkoiset ja hieman murretun sävyiset kuva-aiheet. Materiaalia
on useina eri paksuuksina ja niitä voidaan leikata muotoon, kuvailee
Paganus.
Kuva: ART4U
Kissanpäivät suunnittelijoille
Paganuskin mainitsee PET-huopamateriaalin, joka hänen mukaansa
antaa suunnittelijoille äärettömästi mahdollisuuksia luovuuteen.
PET-materiaalia voidaan leikata muotoon ja siitä löytyy hyvä värivalikoima.
Valkoiselle materiaalille saadaan erinomainen värintoisto, joten
varsinkin kirkassävyiset kuvataulut suosittelemme tehtäväksi tälle materiaalille.
Tähän voidaan leikata aukileikkauksia ja v-leikkauksia, joilla saadaan
mielenkiintoisia seinäkokonaisuuksia.
Paganuksen mukaan yritykset haluavat nyt hyödyntää kuvapintaa
usein hyvin ennakkoluulottomastikin. Räätälöidyt kuvaratkaisut pohjaavat
usein yrityksen omaan kuvamateriaaliin ja näin on saatu aikaan hyvin persoonallisia
toteutuksia.
Kuva: ART4U
Yhteistyö suunnittelijoiden kanssa sujuu ja syvenee, koska nämä
tapaavat olla erittäin hyvin kartalla uusista tekniikoista ja materiaaleista.
Suunnittelijoihin meillä on hyvä keskusteluyhteys ja pystymme esittelemään
eri vaihtoehtoja, joilla asiakkaan toiveiden mukaiseen lopputulokseen
päästään, hän summaa.
Teksti: Sami J. Anteroinen