Kalusteet ja varusteet (kylpyhuone, saniteettitilat)
Märkätiloihin haetaan yksilöllisiä ratkaisuja
Kuva: Hansgrohe Suomi
Kylpyhuoneiden sisustuksen suunnittelu on siis yksilöllistä, jopa voimakkaammin kuin vielä pari vuotta sitten. Märkätiloihin halutaan toimivia kokonaisuuksia ja yhtenäistä ilmettä. Kalusteet kehittyvät yhä ekologisemmiksi ja hygieenisemmiksi, mutta myös monin tavoin innovatiivisiksi.
Kuva: Geberit Oy
Joustavia ratkaisuja ja parempaa hygieniaa
Nykypäivän kylpyhuoneissa on paljon pelkistettyä sisustusta sekä luonnon
inspiroimia kalusteita.
Myös kylpyhuonetilan toiminnallisuus on tärkeä suunnitteluperuste,
luonnehtii Geberit Oy:n tuoteasiantuntija Kristina Närevuori.
Yleisimpiä luonnonsävyjä ovat perinteisen valkoisen lisäksi muun
muassa vaalea hiekka, greige, tumma puu sekä laava. Kylpyhuoneisiin ja
muihin märkätiloihin halutaan myös yhä laadukkaampia ja kulutusta kestäviä
materiaaleja.
Seinille asennettavat wc-istuimet ovat yleistyneet kylpyhuoneissa.
Parempaa kestävyyttä vesikalusteisiin on saatu esimerkiksi uusilla
pinnoitteilla. Osa pinnoitteista lisää myös kalusteiden hygieniaa ja puhdistettavuutta.
Seinille asennettavat wc-istuimet ovat yleistyneet kylpyhuoneissa.
Tällaisiin kalusteisiin voidaan yhdistää myös hajunpoistoratkaisuja, kuten
huuhtelupainikkeen taakse asennettavia ja keraamisella suodattimella
varustettuja hajunpoistajia.
Seinäasennusratkaisut myös helpottavat märkätilan lattian puhdistusta,
Närevuori muistuttaa.
Uutta ajattelua kylpyhuoneisiin
Usein kylpyhuoneisiin halutaan yksilöllistä sisustusta. Tämä on näkynyt
esimerkiksi tuotevaihtoehtojen lisääntymisenä.
Nyt huuhtelupainikkeisiin on saatavilla 30 uutta värivaihtoehtoa.
Mukana ovat messinki, betoni, punakulta, musta kromi ja liuskekivi,
Närevuori luettelee.
Huuhtelupainikkeet ja hanat voivat toimia myös kosketusvapaasti.
Hygieniaa voidaan edelleen parantaa asentamalla huuhtelukauluksettomia
seinä-wc-istuimia.
Lisää värivaihtoehtoja on tullut myös kylpyhuoneiden lattiakaivoihin.
Kuva: Geberit Oy
Luonnonvärit tuovat kodinomaisuutta kylpyhuonetiloihin. Uudet linjalattiakaivot
voivat olla mustan kromin tai shamppanjanvärisiä. Ne soveltuvat
hyvin yhteen isojen keraamisten laattojen kanssa, Närevuori vakuuttaa.
Geberit toi huhtikuussa Suomen markkinoille seitsemän erilaista kylpyhuoneiden
kalustemallistoa.
Näissä kalusteissa on paljon joustavia ja harkittuja säilytysratkaisuja.
Kalusteet ovat sekä kosteutta että kulutusta kestäviä. Niiden materiaaleissa
yhdistyvät lasi, metalli, maalatut pinnat ja viimeistelty puu, kertoo
Närevuori.
Uutuuksiin kuuluvat esimerkiksi korkea kaappi kahdella vetolaatikolla
(ns. apteekkarinkaappi) sekä peilikaappi, joka on valaistu sisältä ja jonka
takaseinässä on peili. Säilytyslaatikot ovat ovien sisäsivuilla.
Tämäntyyppisillä ratkaisuilla kylpyhuoneisiin saadaan uutta ajattelua,
yhtenäistä tyyliä sekä toimivuutta.
Pelkistettyjä värejä ja uusia ohjausjärjestelmiä
Hansgrohen Pohjoismaiden tuotepäällikkö Henri Kuntze arvioi digitaalisten
ratkaisujen yleistyvän kylpyhuoneissa ja muissa märkätiloissa.
Digitaalisuus tarkoittaa eri tuotteissa erilaisia asioita. On mahdollista
esimerkiksi hyödyntää high end -tuotteissa yhteensopivien ohjausjärjestelmien
mahdollisuuksia, jolloin kylpyhuoneisiin saadaan vaikkapa monenlaisia
valaistuksia ja erilaisia tunnelmia, Kuntze selittää.
Tämä suuntaus varmasti jatkuu. Sen avulla käyttäjä voi myös saada
esimerkiksi lisätietoja vedenkulutuksestaan tai havaita vuotoja putkistossa.
Kuntzen mukaan on keskeistä, että ohjausjärjestelmät ovat yhteensopivia
talon muiden järjestelmien kanssa.
Kuva: Hansgrohe Suomi
Markkinoille on tullut myös monia uudenlaisia tuotteita – vaikkapa
täysin uudella tavalla muotoiltuja sadesuihkuja, joissa on myös käytetty
uusia materiaaleja, kuten alumiinia.
Kylpyhuoneisiin halutaan uutta designia, monesti myös yksilöllisiä
värejä ja materiaaleja. Myös tapaa, jolla vesi virtaa, voidaan muotoilla.
Esimerkkinä Kuntze mainitsee Rainfinity-suihkun, jossa suihku koostuu
tuhansista mikrohienoista pisaroista.
Musta väri standardiksi
Viime aikoina esimerkiksi musta väri on yleistynyt monissa kylpyhuoneratkaisuissa.
Musta väri on oikeastaan tullut uudeksi standardiksi. Se ei ole enää
erikoisuus, Kuntze toteaa.
Mustan ja kromin rinnalla on toki käytössä paljon erilaisia metalli- ja
muita värejä. Valmistajien perusmalleissa on oltava noin puolenkymmentä
tehdasvalmisteista väriä – ainakin musta, kromi, messinki ja mattavalkoinen.
Eurooppalaiset märkätilakalusteiden valmistajat pitävät Kuntzen
mukaan Pohjoismaita tavallaan erillisenä markkina-alueena, joka suosii
sisustuksissa esimerkiksi mattavalkoista ja vaaleita perussävyjä.
Kuva: Hansgrohe Suomi
Maailmalla puhutaan Nordic simplicity -tyylistä, johon kuuluu pelkistettyjä
värejä ja harmaasävyjä. Tähän voidaan toki yhdistää eleganssityylejä:
pronssia, mustaa, lasia ja marmoria. Toinen trendi on Urban industrial
-tyyli, jossa voi olla vaikkapa pelkistettyä betoniseinää.
Harmaansävyiseen ympäristöön voidaan sitten sijoittaa metallinsävyisiä
hanoja ja suihkuja, mutta myös muunlaisia yhteensopivia tuotteita,
kuten pyyhetankoja tai kosmetiikkapulloja.
Rajoja rikkovaa suunnittelua
Hanat voivat olla tyyliltään minimalistisia – tai vaihtoehtoisesti erittäin
näyttäviksi muotoiltuja.
Eleganssityylissä käytetään muotoillumpia hanoja. Tyylit ovat tulleet
viime vuosikymmeninä yhä tärkeämmiksi. Suunnittelijat pyrkivät monesti
myös yksilöllisiin ratkaisuihin, jotka voivat rikkoa rajoja, Kuntze huomauttaa.
On tärkeää, että vesikalusteet sopivat yhteen kylpyhuoneen muiden
kalusteiden kanssa. Kun trendejä on paljon, yhteensopivuudessa on
haastetta suunnittelijoille.
Vesikalusteiden suunnitteluun ja valintaan vaikuttavat myös Suomen
uudet määräykset, jotka tulivat voimaan vuoden 2020 alussa. Uusi,
muista EU-maista poikkeava vaatimus vesipaineen alaiseksi joutuvien
messinkisten rungon osien valmistuksesta pakottaa valmistajat tarkastamaan
ja mahdollisesti muuttamaan Suomessa myytäviä tuotteita.
Yksi uusi suuntaus on, että muovin käyttö eri tuotteissa lisääntyy.
Aina tarvitaan uutta ajattelua, Kuntze muistuttaa.
Ekologisuutta ja kestäviä kalusteita
Suomessa aiemmin Sanka Oy:nä tunnettu kylpyhuonekalustetoimittaja
INR (Iconic Nordic Rooms) valmistaa nykyään muun muassa suihkuseiniä
Ruotsin Malmössä ja muita kylpyhuonekalusteita Jönköpingissä.
Kylpyhuoneiden sisustus on nyt aika pelkistettyä skandinaavista
vaaleaa linjaa. Mukaan on tullut myös jonkin verran mustia kylpyhuonekokonaisuuksia,
sanoo INR:n maajohtaja Petteri Tarkio.
Tarkio korostaa, että ekologisuus ja kestävä kehitys ovat nykyisin tärkeitä
kysymyksiä alalla.
Kuva: INR
Tuotteiden valmistus pyritään saamaan aiempaa energiatehokkaammaksi.
Viime vuodesta lähtien esimerkiksi INR:n valmistamat kylpyhuonekalusteet
ovat olleet Joutsenmerkki-tuotetietokannassa.
Toisaalta kylpyhuoneisiin halutaan kehittää myös entistä kestävämpiä
kalusteita.
Varsinkin saunalla varustetuissa kylpyhuoneissa voi olla varsin korkea
suhteellinen kosteus, mikä aiheuttaa omat haasteensa.
Kylpyhuoneisiin halutaan kehittää entistä kestävämpiä kalusteita.
Tuotteiden pinnoite on saatu TX Top Extreme -lakan avulla kestäväksi.
Myönnämme suihkutilakalusteille peräti 15 vuoden takuun, Tarkio lupaa.
Hotelleissa halutaan yhtenäistä ilmettä
Myös tuotteiden käyttäjäturvallisuus
on märkätiloissa oleellinen kysymys.
Esimerkiksi suihkuseinien
laseissa käytetään SafeTech-turvakalvoa,
joka lisätään karkaistun lasin
päälle. Yleensäkään karkaistu lasi
ei särkyessään hajoa teräväkulmaisiksi
sirpaleiksi, mutta kalvo vielä varmistaa
sen, että lasinpalat eivät leviä
lattialle,
selittää Tarkio.
Kuva: INR
Suojausmenetelmä on paljolti
samantyyppinen kuin autojen tuulilaseissa.
Tarkion mukaan INR valmistaa
Ruotsissa nykyisin yli 100 000 suihkuseinää
vuosittain. Yhtiön toimittamia
suihkutilakalusteita on asennettu
muun muassa useisiin Suomen telakoilla
rakennettuihin suuriin risteilyaluksiin.
Toimitamme paljon märkätilakalusteita
myös hotelleihin ja muihin
julkisiin tiloihin, Tarkio mainitsee.
Esimerkiksi Scandic-ketjulla on
kaikissa Pohjoismaissa hotelleja. Niiden
kylpyhuoneet halutaan rakentaa
miljööltään samantyyppisiksi eri
maissa. Hotellit pyrkivät saamaan
aikaan yhtenäistä ilmettä, jonka
asiakkaat
tunnistavat.
Teksti: Ari Mononen