Projektiesittelyt (julkisrakennukset ja -tilat)
Uusi Courtyard Tampere City - pitkäjänteisen hankekehitystyön tulos
Courtyard Tampere City hotelli on osa Tampereen keskustan uutta tiivistymisen ja monipuolistumisen renessanssia. Kaupunki on kymmenessä vuodessa toipunut Nokian myynnin jälkeisestä synkkyydestä, ja keskustan alueelle on rakennettu ja rakennetaan lukuisia suurhankkeita. Samalla edellytykset Tampere-talon kauan haaveilemalle hotellille muuttuivat realistisiksi.
Kohdetiedot: Courtyard Tampere City
Rakennuttaja / Tilaaja: Keva
Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto ALA Oy
Rakennesuunnittelu: Ramboll Finland Oy
KVR-urakoitsija: SRV
Hotellihankkeessa arkkitehtitoimisto ALA osoitti
aloitteellisuutta, ja kokosi 2013 Tampere-talon ja Tampereen kaupungin
julkaisemaan tontinluovutuskilpailun ilmoittautumispyyntöön sopivaksi
katsomansa tiimin. Yhdessä SRV:n ja Courtyard by Marriott -hotelliketjun
Euroopan kehitysjohtajan Tuomas Laakson kanssa ALA onnistui voittamaan
Tampereen kaupungin järjestämän tontinluovutuskilpailun. Hotellihanke
realisoitui kuitenkin vasta muutamaa vuotta myöhemmin pitkäjänteisen
ja tinkimättömän hankekehitystyön tuloksena, kun hankkeelle
lopulta löytyi kaikki toteutuksen edellytykset.
Tänä päivänä uuden hotellirakennuksen kustannusraami on erittäin
tiukka. Investoinnin, tuoton ja ylläpidon suhde on kilpaillulla alalla äärimmäisen
tarkka, ellei mennä ylin neljän tähden luksuskohteisiin. Courtyard
Tampere City on kapitalistista rakentamista parhaimmillaan. Toteutettavuuden
taloudellisissa raameissa tapahtunut tehokkuuden lisääminen johti
hienon arkkitehtuurin löytämiseen. Saimme kokonaisuuden toimimaan
SRV:n ja Courtyard by Marriottin kanssa, arkkitehti Antti Nousjoki ALA
Arkkitehdeiltä avaa hanketta.
Rakennuksen julkisivu on suomalaisen rakennusteollisuuden hienoutta. Kuva: Tuomas Uusheimo
Vaalea, pelkistetty ja veistosmainen rakennus liittyy lähes huomaamattomasti
Tampere-talon sisääntuloaulaan yhdyskäytävällä. Samalla rakennus
sitoo yhteen Tampere-talon ja Tampereen yliopiston päärakennuksen
muodostaman vaalean rakennuskokonaisuuden.
Yksinkertainen julkisivuideamme, pystyraidallinen, reliefimäinen valkoinen
pinta, jota hallitsee täysin toistuva pystyikkunatekstuuri, oli aluksi
vaikea myydä Tampereen kaupunkikuvaa valvoville virkamiehille. Olimme
kuitenkin todenneet jo aikaisemmissa projekteissa, että ympäristön
kanssa samaa materiaalia ja väriä oleva rakenne, joka pysyy saman tyyppisessä
visuaalisessa rekisterissä, vaikka tekstuuri poikkeaakin, luo usein
ympäristöönsä nähden kiinnostavan jännitteen. Hyvästä vuorovaikutuksesta
huolimatta emme joustaneet sotkemalla kokonaisuutta monimutkaisemmaksi,
ja paikan päällä ratkaisu on todettavissa oikeaksi, Nousjoki jatkaa.
Ratkaisevaa oli rakennuksen muodon sijoittaminen kaupunkikuvaan.
Rakennuksen päädyt ovat linjassa Tampere-talon pääsalin korkean massan
ja Tampereen yliopiston päärakennuksen kanssa, ja toisaalta sen muoto
luo jännitteisen suhteen risteyksen yli yliopiston päärakennukseen. Rakennus
tiivisti ja viimeisteli väljäksi jääneen risteysalueen, ja samalla valkobetoniset
ja vaaleat julkisivut keskustelevat keskenään risteyksen ympärillä.
Vaikka betoni ei ole energiaintensiivisyytensä vuoksi muodikasta,
juuri betoni tekee rakennuksesta pysyvän ja kestävän. Julkisivua ei tarvitse
huoltaa ja se patinoituu kauniisti vuosikymmenten saatossa. Rakennus
kuvaa hyvin toimivaa taloudellisen tarkkuuden ja ympäristövastuullisuuden
liittoa, Antti Nousjoki summaa. Kestävät materiaalit, sekä ylläpidon ja
siivouksen helppous ohjasivat hanketta.
Rakennuksen julkisivu on suomalaisen rakennusteollisuuden hienoutta:
valkobetonipintaisen, kolmiulotteisen sandwich-elementin tarkkuus
ja geometria yllättivät meidätkin positiivisesti. Julkisivuratkaisu oli kustannustehokas
ja tehokkaasti rakennettavissa vähin työvaihein työmaalla.
Silti elementti luo rakennuksen julkisivun erityisen ilmeen: kolmiulotteinen
pystyrihlaus elää valon mukana; välillä rakennus näyttäytyy yksiaineisena,
lähes sileänä massana, toisinaan voimakas sivuvalo saa sen villin raidalliseksi.
Julkisivun mieletön rationaalisuus, mikä mahdollistaa tietynlaisen
visuaalisen runsauden, kestää katsomista useammankin kerran.
Valmis rakennus on hyvin lähellä kilpailuehdotustamme. Toteutusvaiheessa
rakennusmassaa pidennettiin ja madallettiin, samalla saatiin muutama
huone per kerros lisää. Pelkistetty rakennus on sulautettu osaksi
Tampere-talon runsasta massoittelua. Kapeat, viistetyt umpipäädyt saavat
rakennuksen vaikuttamaan sirolta, toisaalta pääjulkisivujen täysin toistuva
pystyikkunatekstuuri ja hahmotettava pinnan mittakaava saavat rakennuksen rajat katoamaan ihmisten päässä. Rakennuksen ainoa värillinen osa,
sisäpinnoiltaan keltainen porttikongi rakennuksen taka- ja huoltopihalle
puhkaisee massan.
Jylhäilmeinen, selkeästi monoliittinen rakennus on pysyvä rakennus
tuollaisenaan, ja samalla se viimeistelee Tampere-talon ja Tampereen
yliopiston välisen alueen. Olisi tärkeää saada keskeisiä paikkoja
kaupungeissa rakentamalla kerralla valmiiksi, sillä on kulttuurillista ja
laadullista merkitystä. Vanhat kaupunkien osat viehättävät usein uusia
enemmän, koska vanhat kokonaisuudet on rakennettu jo aukottomasti
valmiiksi. Myös tänä päivänä on mahdollista toteuttaa viimeisteltyjä, harkittuja
ja arvokkaita paikkaansa sopivia kaupunkirakennuksia kestämään
aikaa mistä vain materiaalista. Pysyvyydellä on ekologista merkitystä – se
ei haaskaa turhaan energiaa ja resursseja tehottomuuteen tai rakentamiseen
sisällytettyyn ajatukseen vain parinkymmenen vuoden käyttöjänteestä,
muistuttaa Antti Nousjoki.
Maantasossa ovat hotellin tukitoiminnot ja monitoimiravintola, pieni
kuntosali ja henkilökunnan tilat, kellarissa tukitiloja. Huonekerrokset nousevat
identtisinä muutamia invamitoitettuja huoneita lukuun ottamatta.
Hotelli on suunnattu selkeästi liikematkustajille ja kongressivieraille.
Kokoustiloja oli turha rakentaa pohjoismaiden suurimman kongressikeskuksen
viereen. Hotelli yhdistyy kiehtovalla tavalla vanhojen vuorimäntyjen
suojaamalla lasikäytävällä Tampere-talon aulaan, eikä hotellin sisäänkäynti
kilpaile Tampere-talon sisäänkäynnin kanssa.
Courtyard by Marriott -hotellikonsepti on erittäin tarkka, ja sisätilojen
suunnittelu oli intensiivistä yhteistyötä Frankfurtissa olevan Marriottin tiimin
kanssa. Neuvottelimme aulatilojen puupintojen värisävyt skandinaavisemman
vaaleiksi. Rakennukseen nähden nykyaikaisen pohjoismaalaiselta
tuntuvalla aulalla on iso merkitys. Huoneisiin noustessa vastaan
tulee tummempi, globaalimpi aito Marriott. Courtyard by Marriottin
tiukka laatujärjestelmä ulottui moniin asioihin, ja ketjulla on esimerkiksi
oma paloturvallisuuskoodisto, joka on tiukempi kuin suomalainen, avaa
Antti Nousjoki yhteistyötä Courtyard by Marriott-ketjun kanssa.
Hotelli on suunnattu selkeästi liikematkustajille ja kongressivieraille.
Huoneissa sisustustiimimme sovelsi tarkasti
Courtyard by Marriottin konseptia; liikematkustaja
on aina samassa huoneessa kaikkialla
maailmassa, vain maisema vaihtuu
ikkunan takana. Hyvä työpöytä ja iso sänky,
mietityt tekniset ratkaisut toistuvat kaikkialla
samanlaisina, onhan hotelli maailmassa sadoille
tuhansille toistuva koti. Vain aulatiloissa kukin
ympäristö ja Marriott kohtaavat. Courtyard
Tampere Cityn taulut on kaikki hotellin hankintaa,
pääosin ekspressionistisia töitä. Taiteilija on
Hanna Uggla.
Odyssey Hotel Group rakentaa ja operoi
Courtyard by Marriott-hotelleja ympäri Eurooppaa.
Courtyard Tampere City on ketjun ensimmäinen
hotelli Suomessa. Odysseyn rakennuttamisen
ja designin maajohtaja Christian
Beckman kiittää rakennushanketta erittäin
onnistuneena: Kohde oli positiivinen ja aika
helppo toteuttaa. Yhteistyömme ALA Arkkitehtien
ja SRV:n kanssa oli mutkatonta ja suoraviivaista.
Courtyard
by Marriott -konseptin haaste
oli mahduttaa 229 hotellihuonetta pienelle tontille
vanhan talon viereen. ALA Arkkitehdit
onnistuivat erittäin hyvin luomaan kevyen oloisen,
ilmavan rakennuksen, joka yhdistyy saumattomasti
90-luvulla rakennettuun Tamperetaloon.
Voisi kuvitella, että rakennus on ollut
aina siinä. Myös tamperelaiset ovat olleet yllättyneitä,
miten hyvin rakennus istuu tontilleen.
Jokainen hotellimme on haaste arkkitehdille:
kuinka sovittaa hotelliketjun tarkkaan brändiin
vastaava hotellirakennus tontilleen, ja luoda
silti Odysseyn vaatima, erityinen tunnelma,
hauskuus ja fiilis jokaiselle kohteelle. Haluamme
että asiakkaamme viihtyvät ja hotellit tarjoavat
myös erityisen paikallisen kokemuksen. Tässä
onnistuimme Courtyard Tampere Cityssä, kiittää
Christian
Beckman tyytyväisenä.
Mikko Heikkinen SRV:n projektipäällikkö
rakennushankkeessa on nähnyt projektin pitkän
kaaren. Courtyard Tampere City on projektina
pitkäjänteisen hankekehitystyön tulos.
Rakennushanketta ahtaalla tontilla Muumimuseon
varjeltujen aarteiden vieressä Heikkinen
pitää haasteiltaan kaupunkiympäristön
täydennysrakentamisessa tavallisena. Tampere-
talo oli valmis mukautumaan rakentamisen
aiheuttamaan pieneen haittaan, ja Tampere-talo
pysyi koko rakentamisen ajan sujuvasti operatiivisena.
Suomessa on tapana rakentaa niin kuin
on sovittu ja yhteistyö Marriottin ja Odysseyn
kanssa oli helppoa suunnitelmien hyväksytyksen
jälkeen.
Uutta opeteltavaa oli muun muassa kohteelle
haetussa Leed Gold 4.0. ‑sertifioinnissa,
joka oli tiettävästi tämän tyyppisessä kohteessa
ensimmäistä kertaa käytössä Suomessa. Vaatimustaso
on tiukentunut entisestään ja sanelee
laajalti asioita
suunnittelu- ja rakennusvaiheista
aina valmiin hotellin käyttöön asti.
Mikko Heikkinen on tyytyväinen valmiiseen
kohteeseen.
Courtyard Tampere City on hieno
maamerkki keskeisellä paikalla Tampereella.
Rakennus erottuu edukseen siinä miljöössä,
mutta on harmoniassa ympäristöönsä nähden.
Erityisesti olen tyytyväinen julkisivun toteutukseen.
´
Teksti: Mari Jauhiainen
Kuvat: Courtyard Tampere City