Sisustussuunnittelu
KOLUMNI
Sisustusilmiö 2019
Sisustussuunnittelijat SI ry on 47 vuotta alalla toiminut ammatillinen yhdistys. Vuodesta 1993 lähtien SI ry on myöntänyt ja julkistanut Habitare-messuilla SISUSTUSILMIÖN. SISUSTUSILMIÖ- unnustuksella yhdistys haluaa tuoda esiin, antaa tunnustusta ja ennen kaikkea kannustaa ennakkoluulottomasti ja ansiokkaasti alalla toimivia henkilöitä, yrityksiä ja yhteisöjä, joiden toiminta on edistyksellistä ja kehittävää sisustamiseen liittyvillä alueilla.
Yhdistys haluaa korostaa sisustusalan laaja-alaisuutta ja monimuotoisuutta ja vuosien varrella tunnustuksen ovat saaneet osakseen hyvinkin keskenään erilaiset toimijat. SISUSTUSILMIÖ 2019 ‑tunnustuspalkintoehdokkaiksi valittiin kolme erilaista sisustusalan yritystä:
Ilmiö 1. Viherkasvit sisä- ja ulkotiloissa osana sisustusta ja hyvinvointia INNOGREEN
Perustelu: Yritys elää vahvasti tässä ajassa, tarttuu ajan ilmiöihin ja on mukana luomassa niitä.
Luontoarvot ja vastuullisuus ovat ohjanneet InnoGreenin toimintaa sekä tuotekehitystä alusta asti. He vievät viheralaa rohkeasti eteenpäin ja luovat vihertuotteita, jotka ovat myös yhteiskunnallisesti merkittäviä. Ekologinen ajattelutapa niin tuotteissa kuin toimintatavoissa on tärkeää. Lisäksi vastuullisuus näkyy halussa suojella luontoa.
Ilmiö 2. Menestyksekkäät brändiuudistukset perinteikkäissä yrityksissä HAKOLA
Perustelu: Onnistunut ja kokonaisvaltainen brändiuudistus ajan hengessä.
Suomalainen ajaton designbrändi, jolla on syvät juuret Suomessa mutta tavoitteena kansainvälisyys.
Hakola on malliesimerkki yrityksestä, jonka perusta on vahva, mutta uusi sukupolvi modernisoi brändin. Annaleena Hämäläinen on rohkealla tavalla pistänyt uusiksi perinteisen suomalaisen perheyrityksen uudistamalla brändin, visuaalisen linjan ja malliston. Annaleena korostaa asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja PR:n vaikutusta menestykseen ja sitä, että tuotteiden tulee olla kauniita, laadukkaita ja haluttavia.
Heti uudistuksen alussa Annaleenan tärkein kohde oli Hakolan verkkokaupan perustaminen. Nyt suurin osa sohvista myydään verkkokaupan kautta. Verkkokaupan lisäksi Hakolalla on lippulaivaliike Helsingin keskustassa. Uudistuksen jälkeen Hakola on onnistunut tuplaamaan liikevaihtonsa joka vuosi.
Ilmiö 3. Uudet keksinnöt kotimaisista raaka-aineista WOODIO
Perustelu: Woodio yhdistää ekologisesti ja täysin uudella tavalla suomalaiset vientivaltit: puun, designin ja teknologian, ponnistaen suomalaisen puuteollisuuden perinteistä.
Kotimainen designyritys Woodio valmistaa kylpyhuoneen altaita täysin uudenlaisesta, innovatiivisesta materiaalista. Kyseessä on maailman ensimmäinen vedenkestävä puukomposiitti, joka on yhdistelmä puuhaketta ja hartsia. Innovatiivinen materiaali on muotoon valettava, posliinia kestävämpi ja täysin kierrätettävä. Sen hiilijalanjälki on myös huomattavasti pienempi verrattuna tavanomaisiin posliinisiin vesikalusteisiin. Eri väreissä ja pintastruktuureilla saatava materiaali muovautuu altaiden lisäksi esimerkiksi seinäpaneeleiksi, keittiön työtasoiksi, wc-istuimiksi, oviksi tai pienesineiksi. Materiaali sopii ominaisuuksiensa ansiosta myös julkisiin tiloihin. Kylpyhuoneen altaat suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa. Innovatiivinen tuote- ja materiaalikehitys sekä skandinaavinen huippudesign yhdessä luovat edellytykset tulevaisuuden design-tuotteille."
Tunnustuspalkinnon voittaja äänestettiin yhdistyksen jäsenistön kesken ja tiukan äänestyksen tuloksena Sisustussuunnittelijat SI ry myöntää SISUSTUSILMIÖ 2019 ‑tunnustuspalkinnon HAKOLA OY:lle. Vuonna 2019 SI ry haluaa kannustaa sisustusalan uusia liikeideoita, markkinahenkisiä ja suomalaisuutta eteenpäin vieviä vetovoimia, mutta myös antaa tunnustusta pitkäjänteiselle suomalaiselle työlle ja sen viemiselle uudelle tasolle ajan ilmiöt huomioiden. SISUSTUSILMIÖ 2019 -palkinnolla SI ry haluaa erityisesti nostaa esille suomalaisen perinteisen perheyrityksen, joka on onnistunut modernisoimaan tutun brändin, säilyttämään laadun ja designin, sekä nostamaan yrityksen tuloksen ja tunnettuuden kokonaan uudelle tasolle.
Teksti: Suvi-Maria Silvola