Kalusteet ja varusteet (kylpyhuone, saniteettitilat)
Sisustussuunnittelu

Kylpyhuonemaailma koolla Frankfurtin ISH:ssa

artikkelikuva: Kylpyhuonemaailma koolla Frankfurtin ISH:ssa

Frankfurtin ISH-messut tarjoavat kahden vuoden välein näkymän lvi- ja energiatekniikan sekä kylpyhuonedesignin kansainväliseen osaamiseen.

ALANSA SUURIN ammattitapahtuma maailmassa kokosi tänä vuonna yhteen 2 532 näytteilleasettajaa ja 190 000 vierailijaa 161 maasta. Sen lisäksi, että ISH on talo-, energia- ja asennustekniikan tärkein ja suurin tapahtuma maailmassa, se on myös maailman merkittävin kylpyhuone- ja saniteettikalusteita ja niiden uusimpia trendejä esittelevä ammattiareena ja merkittävä designin suunnannäyttäjä.

Konkreettinen ilmentymä ISH:n designroolista on ISH Design Plus -kilpailu. Siinä palkitaan näytteilleasettajia, joiden tuotteet parhaiten yhdistävät uudenlaista teknologiaa ja materiaaleja mielenkiintoiseen designiin. Tänä vuonna kilpailuun valittiin mukaan 161 näytteilleasettajaa yhteensä 19 maasta. Näiden joukosta kilpailun jury valitsi 37 voittajaa. Heistä yksi oli suomalainen, ensimmäistä kertaa ISH:ssa mukana ollut Woodio. Woodion innovatiivinen tapa käyttää massiivipuukomposiittia materiaalina pesualtaissa sai kilpailussa suurta huomiota.

"Voittaneissa tuotteissa mielikuvitus yhdistyy älykkääseen teknologiaan, korkeaan toiminnallisuuteen, estetiikkaan ja perinteisen käsityötaidon typpiseen viimeistelyyn. Lisäksi tuotteet edustavat mitä parhaimmalla tavalla ekologisuutta, energiatehokkuutta ja säästävää luonnonmateriaalien käyttöä", totesi Messe Frankfurtin toimitusjohtaja Wolfgang Marzin.

Erityisesti saniteetti- ja vedenjakelutuotteiden osalta mukana oli pitkälle kehittyneitä älykkäitä digitaalisia ratkaisuja, joihin yhdistyi korkeatasoinen design. Lämmitys- ja ilmanvaihtoteknologiaa edustaneet tuotteet puolestaan tekivät vaikutuksen Design Plus -tuomaristoon designin lisäksi korkealla käyttömukavuudellaan.

Kylpyhuoneesta kodin lifestyle-tila
ISH:ssa kaikki kylpyhuoneisiin ja saniteettikalusteisiin liittyvä oli keskitetty tiiviisti yhteen. Muun muassa WC-istuimet ja pesualtaat, suihkut, ammeet, porealtaat, saunat, saniteettitilojen pintamateriaalit, lisätarvikkeet ja sisustustuotteet löytyivät halleista 1, 3 ja 4.2 sekä messukeskuksen Forumista ja Festhallesta. Suurten volyymien toimittajat ja omamerkkivalmistajat sijaitsivat temaattisesti järjestettyinä hallissa 1.2.

Messe Frankfurtin yhdessä Saksan saniteettiteollisuuden yhdistyksen (VDS) kanssa järjestämä Pop up my Bathroom -erikoisnäyttely on se osa ISH:ta, jota kukaan trendeistä kiinnostunut ei halua jättää väliin. Siellä nimittäin esitellään selkeästi viimeisimmät trendit, jotka yleensä on näyttelyyn tutustumisen jälkeen entistä helpompi tunnistaa myös aikaansa seuraavien näytteilleasettajien osastoilla.

"Siinä missä aiemmilla kerroilla kylpyhuoneteeman päähuomio on keskittynyt paljolti tilojen toiminnallisuuteen, nyt paneuduimme entistä enemmän viihtyisyyteen. Ylipäänsä kylpyhuoneen muuttuminen saniteettitilasta eräänlaiseksi sisustetuksi lifestyle-tilaksi on yksi vahvimpia ISH:ssa nähtyjä trendejä", kuvaili VDS:n toimitusjohtaja Jens Wischmann.

Lifestyle-trendin saattoi huomata selkeästi myös näyttelyhalleissa. Kenties kaikkien pisimmälle lifestyle-ajattelu oli viety japanilaisen Toton jättimäisellä messuosastolla, jossa linjakkaat kylpyhuonekalusteet olivat ennakkoluulottomasti ja houkuttelevan karikoidusti sijoitettu erilaisiin tunnelmiin, esimerkiksi keskelle kodin kirjastohuonetta.

Värit pääsevät valloilleen
Wischmannin mukaan konkreettinen ilmaus kylpyhuoneiden lifestyle- trendistä on se, miten alan teollisuus on rohkaistunut käyttämään värejä kylpyhuonekalusteissa ja kylpyhuoneen rakenteissa. Tekstiilit ovat perinteisesti olleet luontevia väriläiskiä, mutta nykyään väriä tuodaan myös entistä enemmän itse kylpyhuonekalusteisiin, kuten pesualtaisiin, hanoihin ja vedensekoittajiin, suihkulusteisiin ja jopa suihkuseiniin. Pop up my Bathroom -näyttelytilaan olikin toteutettu tänä vuonna toistakymmentä erilaista kylpyhuonesisustusta, joiden kantava elementti olivat erilaiset värimaailmat.

"Valkoinen on ollut pitkään yksi dominoivimpia värejä kylpyhuoneissa. Se on johtunut osittain rakennuttajien halusta pelata varman päälle ja noudattaa hyvin traditionaalisia tyylejä, joihin ei liity riskejä. Nykyajan modernissa kylpyhuonedesignissa löytyy paljon enemmän väri- ja materiaalivariaatioita, ja suunnittelijat, arkkitehdit ja tuotteita tarjoava kauppa haluavat entistä aktiivisemmin luoda asiakkailleen harmonisia kylpyhuonekokonaisuuksia", analysoi Wischmann.

Värien kirjo oli moninainen ISH:ssa. Erityisen suosittuja olivat huomiota hyvin kiinnittävät punaiset ja skandinaavisen raikkaat siniset värit. Yksi trendikkäimpiä värejä tällä hetkellä näytti olevan vihreä ja kaikki sen variaatiot hennosta pastellinvihreästä tummaan eleganttiin vihreään. Wischmann uskoo, että vihreän värin suosio heijastaa omalla tavallaan myös kuluttajien entistä vahvempaa ympäristötietoisuutta.

Myös harmaata näkyi paljon. Harmaan eri asteet toimivat Wischmannin mukaan hyvin tasapainottavina värielementteinä lähes minkä tahansa muun värin yhteydessä. Entisajan valkoisen sijasta harmaa on nyt myös se neutraali, aikaa kestävä sävy. Uusi trendikäs ilmiö on "greige", harmaan ja beigen sekoitus. Se tuo kylpyhuoneen värimaailmaan sekä luonnonläheisyyttä että suurkaupunkien loft-tunnelmaa ja sopii yhdistettäväksi yhtä hyvin vintage-tyyliin kuin minimalistiseen teolliseen tunnelmaan.

Terapeuttinen kylpyhuone
ISH:n toinen kylpyhuoneisiin paneutunut erikoisnäyttely, The Therapeutic Bathroom 2030, tarkasteli saniteettitilojen mahdollisuuksia vastata ikääntymisen ja hoivapalveluiden haasteisiin.

Yhä suurempi osa vanhuksista asuu edelleen kotona ja tarvitsee siellä entistä enemmän hoivaa. Kylpyhuone on yksi keskeisiä tiloja, jonka hyvä toiminnallisuus vaikuttaa sekä asukkaan viihtyvyyteen että hoivapalveluiden tarjoajan työskentelymukavuuteen.

Saksalaisten saniteettialan, vanhustenhuollon ja sosiaalialan yhdistysten toteuttama tutkimus ja siihen liittyvä ISH:n näyttely pyrkivät luomaan standardeja sille, miten kylpyhuone voisi olla yhtä aikaa intiimi yksityinen tila ja puoliksi avoin hoivatila. Itsestäänselvyyksiä ovat esteetön pääsy kylpyhuoneeseen sekä tilan ja erilaisten tukien ja apuvälineiden tarve. Teknisempiä havaintoja olivat muun muassa tarve ilmanvaihto-, lämpötilansäätö- ja valaistusratkaisujen optimointiin. Kenties mielenkiintoisin tutkimuksen esiin nostama tarve oli kuitenkin se, miten hoivapalvelujen käytössä olevasta kylpyhuoneesta voitaisiin samanaikaisesti tehdä myös viihtyisä, ei-kliiniseltä vaikuttava hyvinvointitila. Kenties värit voisivat siinäkin osaltaan auttaa asiaa.

Seuraava ISH järjestetään 22.–26.3.2021.

Kuvat: Messe Frankfurt / Pietro Sutera

Näytä kaikki kuvat (488 kpl)




Seuraa Prointerior
Facebook, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »

!-- Go to www.addthis.com/dashboard to customize your tools -->